
Republika Srbija
VRHOVNI SUD SRBIJE
Rev 1477/05
27.12.2005. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud Srbije u Beogradu, u veću sastavljenom od sudija: Predraga Trifunovića, predsednika veća, Vesne
Popović, Jasminke Stanojević, Mirjane Grubić i Milomira Nikolića, članova veća, u parnici tužioca AA, koga
zastupa punomoćnik AB, advokat, protiv tuženih nedeljnika \"BB" i ranijeg glavnog i odgovornog urednika VV, i
novinara nedeljnika GG, koje zastupaju advokati DD i ĐĐ, radi naknade nematerijalne štete odlučujući o reviziji
tuženih izjavljenoj protiv presude Okružnog suda u Beogradu Gž. 4900/04 od 23.9.2004. godine, u sednici
održanoj 27.12.2005. godine, doneo je

P R E S U D U

PREINAČUJE SE presuda Okružnog suda u Beogradu Gž. 4900/04 od 23.9.2004. godine kojom je preinačena
presuda Prvog opštinskog suda u Beogradu P. 10152/01 od 19.11.2003. godine, u stavu prvom pa se odbija kao
neosnovan tužbeni zahtev tužioca radi naknade nematerijalne štete za pretrpljene duševne bolove zbog povrede
časti i ugleda za iznos od 100.000,00 dinara.

U ostalom delu revizija se ODBIJA kao neosnovana.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Prvog opštinskog suda u Beogradu P. 10152/01 od 19.11.2003. godine, obavezani su tuženi da tužiocu
solidarno na ime naknade nematerijalne štete za pretrpljene duševne bolove zbog povrede časti i ugleda isplate
50.000,00 dinara sa zateznom kamatom počev od momenta prvostepenog presuđenja pa do isplate. Izrekom u
stavu drugom tužbeni zahtev za iznos od 4.950.000,00 dinara odbijen je kao neosnovan. Tuženi su obavezani da
tužiocu na ime troškova postupka isplate 32.600,00 dinara.

Navedenom drugostepenom presudom preinačena je prvostepena presuda u odbijajućem delu pa je tužiocu na
ime naknade nematerijalne štete dosuđen iznos od 200.000,00 dinara, uz obavezu tuženih da mu na ime troškova
parničnog postupka isplate 58.400,00 dinara.

Protiv pravosnažne drugostepene presude u dosuđujućem delu tuženi su blagovremeno izjavili reviziju zbog
pogrešne primene materijalnog prava.

Tužilac je izjavio odgovor na reviziju.

Vrhovni sud je ispitao pobijanu presudu na osnovu člana 386. ranijeg ZPP ("Službeni list SFRJ" br.
4/77..."Službeni list SRJ" br. 03/02) koji se primenjuje na osnovu člana 491. stav 4. novog ZPP ("Službeni glasnik
RS" br. 125/04) pa je našao da je revizija delimično osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 354. stav 2. tačka 11. ranijeg ZPP
na koju Vrhovni sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, u nedeljniku \"BB" od ____. godine objavljen je tekst pod naslovom "____"
čiji je autor tuženi novinar GG. Tekst predstavlja kombinaciju činjeničnih iskaza i tvrdnji i vrednosnih sudova.
Između ostalog sadrži i komentar "_______", dok je na drugom delu teksta tuženi novinar zaključio da likovi
(misleći i na tužioca) "____". U istom nedeljniku br. ___ od _____. godine na strani __. i __. objavljen je tekst istog
novinara, napisan u formi komentara na tužbu, povodom ranije objavljenog citiranog teksta "______" uz
ponavljanje delova ranijeg teksta i dodate komentare koji se odnose na tužiočevo ranije i trenutno zaposlenje.
Prvotuženi je izdavač nedeljnika \"BB", a u vreme objavljivanja teksta glavni i odgovorni urednik nedeljnika \"BB"
bio je drugotuženi. U toku prvostepenog postupka izvršen je uvid u video zapise TV Beograda – emisije koju je
uređivao, vodio ili za koju je tužilac radio priloge, pa je utvrđeno da ni u jednoj od emisija tužilac nije pominjao
"___" niti "_____". Posle objavljivanja spornih tekstova tužilac i njegova porodica počeli su da dobijaju anonimne
pozive i ispisane poruke u kojima je tužilac nazivan fašistom, što je kod njega uzrokovalo intenzivne duševne
bolove.

Na tako utvrđeno činjenično stanje pravilno je primenjeno materijalno pravo kada je utvrđeno postojanje
građansko pravne odgovornosti tuženih za nastalu štetu po osnovu krivice (član 154. stav 1. ZOO) i kada su
tuženi solidarno obavezani na naknadu nematerijalne štete za pretrpljene duševne bolove zbog povrede časti i
ugleda iz člana 200. ZOO. U konkretnom slučaju kao osnov odgovornosti tuženih nisu primenjene odredbe sada
važećeg Zakona u javnom informisanju jer se štetni događaj dogodio u 2001. godini kada su prestale da važe
odredbe Zakona o javnom informisanju iz 1998. godine. Takođe na rešenje konkretnog odnosa nije primenjena ni
Evropska konvencija o osnovnim ljudskim pravima i slobodama imajući u vidu da je njena ratifikacija izvršena



Evropska konvencija o osnovnim ljudskim pravima i slobodama imajući u vidu da je njena ratifikacija izvršena
2003. godine (posle štetnog događaja).

U medijskom pravu, a u sukobu između slobode izdržavanja i osnovnih prava ličnosti (čast i ugled) u načelu važi
pravilo da su vrednosni sudovi slobodni ali da činjenični nisu. Činjenični iskazi su podložni proverljivosti i u
prezentiranju činjenica novinar nema potpunu slobodu, već mora postupati sa novinarskom pažnjom koja
podrazumeva napor da se utvrdi istinitost činjenica. U konkretnom slučaju napred citirani činjenični iskaz se
mogao proveriti (da tužilac nije u TV emisiji izrekao tu činjeničnu tvrdnju) što novinar nije učinio. Vrednosni sud
u novinskom tekstu je, između ostalog, obrazovan i tom imputacijom, očigledno radi pojačavanja utiska koji
treba da proizvode i zbog toga je tužiocu povređena čast (svest koju svako ima o sebi). Sa druge strane negativan
vrednosni sud nije upućen samo javnosti, već mu je bio cilj povreda i omalovažavanje ličnosti jer ima elemente
podsticanja nasilja (streljanje bez suda) što oslikava govor mržnje koji je nedopušten bez obzira na učinjeno
(zločine u demokratskom društvu sankcioniše sud). Takvo tretiranje tužioca ukazuje i da je vrednosni sud
uvredljiv preko razumne mere i da on u kombinaciji sa neistinitim činjeničnim iskazom uzrokuje povredu časti i
ugleda tužioca zbog čega su autor teksta, glavni urednih i izdavač novina odgovorni za nematerijalnu štetu po
članu 200. ZOO.

Međutim određivanje visine naknade nematerijalne štete od strane drugostepenog suda nije pravilno jer nisu
dovoljno cenjene sve okolnosti slučaja (Vrhovni sud smatra da je naknada previsoko određena). Naime, članak u
nedeljniku (kolumna) predstavlja kombinaciju činjeničnih i vrednosnih sudova koji se međusobno prepliću i
kritika je saopštena ne samo javnosti već i novinaru (novinarima) kao pripadniku javne i društvene delatnosti koji
zbog prirode posla mora biti izložen kritici i javnom procenjivanju; kolumna pretpostavlja aktuelnost i opštost
pitanja i određeni umereni stupanj preterivanja i provokacije, slobodan izraz i kritičnost. Status tužioca i izložene
karakteristike članka drugostepeni sud nije cenio u dovoljnoj meri. Sa druge strane pravična naknada
nematerijalne štete predstavlja satisfakciju (moralno zadovoljenje) koja se izražava u novcu kojim će se ublažiti,
a ne u potpunosti reparirati duševni bol; ona ne predstavlja novčanu kaznu, a ni sredstvo za popravljanje
porodičnog budžeta. Osim toga, prilikom odmeravanja visine mora se imati u vidu vreme prvostepenog
presuđenja i tadašnje društveno ekonomske prilike kao i međusobni odnos drugih vidova nematerijalne štete u
pogledu odmeravanja visine naknade (2003. godina).

Dosuđivanje naknade u iznosu višem od 100.000,00 dinara bilo bi u suprotnosti sa članom 200. stav 2. ZOO
(značaju povređenog dobra, cilju kome naknada služi i težnjama koje nisu spojive sa njenom prirodom i
društvenom svrhom).

Na osnovu člana 395. stav 2. i člana 393. ZPP odlučeno je kao u izreci.

Predsednik veća – sudija

Predrag Trifunović, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Mirjana Vojvodić

SM


