
Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 920/2021
19.05.2021. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Zvezdane Lutovac predsednika veća, Dragane Marinković i Branka Stanića, članova veća, u parnici iz radnog odnosa tužilaca AA iz ..., BB iz ..., VV, GG, DD, ĐĐ, EE i ŽŽ, svi iz ..., čiji je zajednički punomoćnik Jadranka Đelić, advokat iz .., protiv tuženog JKP ''Beogradske elektrane'', sa sedištem u Beogradu, koga zastupa Gradsko pravobranilaštvo Grada Beograda, radi isplate naknade troškova prevoza, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 3590/2019 od 15.05.2020. godine, u sednici održanoj 19.05.2021. godine, doneo je
P R E S U D U
ODBIJA SE kao neosnovana revizija tuženog izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 3590/2019 od 15.05.2020. godine.
ODBIJA SE zahtev tužilaca za naknadu troškova postupka po reviziji.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Trećeg osnovnog suda u Beogradu P1 386/2018 od 23.04.2019. godine, odbijeni su tužbeni zahtevi kojim su tužioci tražili da se tuženi obaveže da im naknadi troškove za dolazak i odlazak sa rada, u periodu od decembra 2012. do kraja decembra 2015. godine u iznosima bliže označenim u izreci, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom, kao i zahtev za naknadu troškova parničnog postupka.
Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 3590/2019 od 15.05.2020. godine, preinačena je presuda Trećeg osnovnog suda u Beogradu P1 386/18 od 23.04.2019. godine, tako što je usvojen tužbeni zahtev i tuženi obavezan da tužiocima naknadi troškove prevoza za dolazak i odlazak sa rada za tražene periode (osim za avgust mesec) u iznosima bliže označenim u izreci, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom. Stavom drugim izreke, preinačeno je rešenje o troškovima parničnog postupka i tuženi obavezan da tužiocima naknadi troškove od ukupno 662.388,00 dinara. Stavom trećim izreke, tuženi je obavezan da na ime troškova žalbenog postupka tužiocima isplati 67.500,00 dinara.
Protiv pravnosnažne drugostepene presude tuženi je blagovremeno izjavio posebnu reviziju (član 404. ZPP) zbog pogrešne primene materijalnog prava.
Tužioci su podneli odgovor na reviziju u kojem su tražili da se tuženi obaveže na naknadu troškova postupka po tom vanrednom pravnom leku.
O reviziji tuženog nije odlučivano kao o posebnoj reviziji predviđenoj članom 404. ZPP, jer je članom 403. stav 2. tačka 2. tog zakona propisano da je revizija uvek dozvoljena ako je drugostepeni sud preinačio prvostepenu presudu i odlučio o zahtevima stranaka.
Odlučujući o izjavljenoj reviziji, na osnovu člana 408. ZPP, Vrhovni kasacioni sud je našao da revizija tuženog nije osnovana.
U sprovedenom postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužioci su u utuženom periodu u radnom odnosu kod tuženog i po zaključenim ugovorima o radu imaju pravo na troškove prevoza za dolazak na rad i odlazak sa rada u skladu sa odredbama Kolektivnog ugovora tuženog. Po članu 124. Kolektivnog ugovora tuženog koji se primenjivao do 03.07.2013. godine, zaposleni koji od mesta stanovanja do mesta obavljanja delatnosti koristi javni gradski, prigradski i međugradski prevoz kao jedino sredstvo prevoza, ima pravo na naknadu troškova prevoza u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju. Pravilnikom tuženog od 04.07.2013. godine bilo je propisano da zaposleni ima pravo na naknadu troškova prevoza u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju, ukoliko poslodavac nije obezbedio mesečnu pretplatnu kartu za prevoz, sopstveni prevoz zaposlenih ili na drugi način obezbedio prevoz zaposlenih. Odlukom generalnog direktora tuženog od 20.12.2011. godine predviđeno je da pravo na troškove prevoza u javnom saobraćaju ima zaposleni koji od mesta stanovanja do mesta obavljanja rada koristi javni prigradski i međugradski prevoz, kao jedino sredstvo prevoza na udaljenosti do 50 km od sedišta poslodavca. Naknada troškova prevoza se po toj odluci utvrđuje na osnovu pismene izjave zaposlenog o adresi stanovanja i fotokopije njegove lične karte, broja i vrste prevoznih sredstava koje zaposleni koristi, a koji mu omogućavaju najkraći ili najbrži prevoz od mesta stanovanja do mesta rada, odnosno sedišta poslodavca. Istom odlukom predviđeno je da se troškovi prevoza obezbeđuju elektronskom uplatom mesečnih troškova prevoza „BUS PLUS“ za zaposlene koji na to imaju pravo u zoni ITS1 i ITS2. Tužioci su odbili da daju saglasnost da im tuženi sačini presonalizovanu „BUS PLUS“ karticu, a tuženi im za sporni period nije platio troškove prevoza.
Na osnovu tako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je zaključio da su tužioci, odbijanjem saglasnosti da im tuženi sačini personalizovanu „BUS PLUS“ karticu, sprečili tuženog da im nadoknađuje mesečne troškove prevoza. Iz tog razloga, po stanovištu prvostepenog suda, radnjama tuženog nije prouzrokovana nikakva šteta i zato ne postoji pravni osnov da se tužiocima nadoknadi šteta za neplaćene troškove prevoza, zbog čega je primenom člana 118. stav 1. tačka 1. Zakona o radu i označene opšte akte tuženog važeće u spornom periodu, odbio tužbeni zahtev.
Drugostepeni sud je, primenjujući Kolektivni ugovor kod tuženog iz 2010. godine i Pravilnik o radu tuženog od 04.07.2013. godine, preinačio prvostepenu presudu i usvojio tužbeni zahtev. Po nalaženju tog suda, tužioci imaju pravo da se opredele za način isplate troškova prevoza - kupovinom „BUS PLUS“ kartice ili isplatom iznosa mesečne pretplatne karte, a odlukom generalnog direktora tuženog od 20.12.2011. godine zaposlenima koji nemaju personalizovanu „BUS PLUS“ karticu uskraćeno je pravo na naknadu troškova prevoza koje im je priznato označenim opštim aktima.
Izloženo pravno stanovište drugostepenog suda prihvata i Vrhovni kasacioni sud.
Odredbom člana 118. stav 1. tačka 1. Zakona o radu („Službeni glasnik Republike Srbije“, broj 24/05 ... 54/09) bilo je propisano da zaposleni ima pravo na naknadu troškova za dolazak na rad i odlazak sa rada u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu, u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju. Noveliranom odredbom člana 118. stav 1. tačka 1. Zakona o radu („Službeni glasnik Republike Srbije“, broj 75/14) propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova za dolazak na rad i odlazak sa rada u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju, ukoliko poslodavac nije obezbedio sopstveni prevoz.
Prema članu 8. tog zakona, Kolektivni ugovor i Pravilnik o radu (u daljem tekstu: opšti akt) i ugovor o radu ne mogu da sadrže odredbe kojima se zaposlenom daju manja prava ili utvrđuju nepovoljniji uslovi rada od prava i uslova koji su utvrđeni zakonom (stav 1), a opštim aktima i ugovorom o radu mogu se utvrditi veća prava i povoljniji uslovi rada od prava i uslova utvrđenih zakonom, kao i druga prava koja nisu utvrđena zakonom, osim ako zakonom nije drugačije određeno (stav 2).
Pravo zaposlenog na naknadu troškova za dolazak na rad i odlazak sa rada je pravo ustanovljeno zakonom koje se, saglasno članu 8. stav 1. Zakona o radu, opštim aktom poslodavca i ugovorom o radu ne može oduzeti ili umanjiti. Opštim aktom poslodavca mogu se utvrditi bliži uslovi za ostvarivanje ovog prava kako bi se sprečila njegova zloupotreba, kao što je npr. udaljenost mesta stanovanja od mesta rada koja iziskuje korišćenje prevoza ili mogućnost korišćenja službenog vozila, a može se predvideti i način obračuna cene karte ako postoji više prevoznika u javnom saobraćaju ili zaposleni ne dolazi svakodnevno u mesto rada zbog boravka na terenu i slično, ali se ne mogu utvrditi uslovi ili kriterijumi kojima se umanjuje ili dovodi u pitanje suština zakonom zajemčenog prava.
Suština prava zajemčenog članom 118. stav 1. tačka 1. Zakona o radu je da se zaposlenom isplati nadoknada za troškove prevoza od mesta stanovanja do mesta zaposlenja, ako zbog razdaljine između tih mesta zaposleni te troškove evidentno ima. Opredeljenje zakonodavca da se visina naknade prizna u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju istovremeno ne znači da je korišćenje sredstava javnog prevoza zakonom propisan uslov za ostvarivanje prava zaposlenog na troškove prevoza, i da je zakonom to pravo uskraćeno zaposlenima koji prevoz do radnog mesta obezbeđuju na drugi način (svojim vozilom, taksi vozilom i slično). Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, svim optštim aktima tuženog koji su važili u spornom periodu umanjeno je zakonom priznato pravo na naknadu troškova prevoza, tako što je zaposlenima ovo pravo priznato samo u slučaju da isključivo koriste javni prevoz (gradski, prigradski i međugradski). To pravo je dodatno ograničeno i odlukom generalnog direktora tuženog od 20.12.2011. godine kojom je predviđeno da se troškovi prevoza obezbeđuju elektronskom uplatom mesečnih troškova prevoza „BUS PLUS“.
Imajući izloženo u vidu, Vrhovni kasacioni sud nalazi da opštim aktima tuženog nije moglo biti derogirano pravo tužilaca na isplatu naknade troškova prevoza za dolazak na rad i odlazak sa rada u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju, u skladu sa članom 118. stav 1. tačka 1. Zakona o radu, jer je članom 9. stav 1. istog zakona propisano da se odredbe zakona primenjuju ako opšti akt i pojedine njegove odredbe utvrđuju nepovoljnije uslove rada od uslova utvrđenih zakonom. Zbog toga je Vrhovni kasacioni sud prihvatio stanovište drugostepenog suda da su u konkretnom slučaju zaposleni imali pravo da se opredele za način isplate troškova prevoza, i da su to učinili tako što su od tuženog tražili da im se isplata izvrši u visini cene mesečne pretplatne karte u javnom saobraćaju.
Iz navedenih razloga, na osnovu člana 414. stav 1. ZPP odlučeno kao u prvom stavu izreke.
Vrhovni kasacioni sud je, na osnovu člana 154. stav 1. ZPP, odbio zahtev tužilaca za naknadu troškova odgovora na reviziju jer nisu bili nužni za vođenje ove parnice, pa je primenom člana 165. stav 2. istog zakona odlučio kao u drugom stavu izreke.
Predsednik veća-sudija
Zvezdana Lutovac, s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić