Rev2 2729/2022 3.19.1.25.1.4; posebna revizija; 3.5.9; zarada, minimalna zarada, minimalna cena rada, naknada zarade i dr.primanja

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 2729/2022
14.09.2022. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Jasminke Stanojević, predsednika veća, Biserke Živanović, Zorana Hadžića, Mirjane Andrijašević i Vesne Subić, članova veća, u parnici tužioca AA iz ..., čiji je punomoćnik Jelena Petrović, advokat iz ..., protiv tuženog JP „Komunalac“ Bujanovac, čiji je punomoćnik Miodrag Krstić, advokat iz ..., radi isplate, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Nišu Gž1 98/22 od 18.02.2022. godine, u sednici veća održanoj dana 14.09.2022. godine, doneo je

P R E S U D U

PRIHVATA SE odlučivanje o posebnoj reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Nišu Gž1 98/22 od 18.02.2022. godine.

PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Nišu Gž1 98/22 od 18.02.2022. godine, u stavu prvom i drugom izreke i presuda Osnovnog suda u Bujanovcu P1 71/20 od 01.11.2021. godine, u stavu drugom, trećem i petom izreke, tako što se ODBIJA kao neosnovan tužbeni zahtev tužioca kojim je tražio da se obaveže tuženi da tužiocu za period od 06.05.2016. godine do 06.05.2019. godine, na ime manje isplaćene naknade troškova za topli obrok isplati iznos od 94.581,10 dinara i na ime naknade troškova za regres za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 115.538,40 dinara, sve sa zakonskom zateznom kamatom na pojedinačne opredeljene iznose, kao i da tužiocu naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 70.630,00 dinara, sa kamatom, a u pogledu troškova postupka, određuje se da svaka stranka snosi svoje troškove.

OBAVEZUJE SE tužilac da tuženom naknadi revizijske troškove u iznosu od 88.012,00 dinara, u roku od 15 dana.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Bujanovcu P1 71/20 od 01.11.2021. godine, stavom prvim, drugim i trećim izreke, usvojen je tužbeni zahtev tužioca kojim je tražio da se obaveže tuženi da tužiocu isplati za period od 06.05.2016. godine do 06.05.2019. godine, na ime razlike između isplaćene zarade i zarade koja bi trebala biti isplaćena do visine minimalne zarade iznos od 28.116,00 dinara, na ime neisplaćene naknade troškova za topli obrok iznos od 94.581,10 dinara i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos 115.538,40 dinara, sve sa zakonskom zateznom kamatom na pojedinačne opredeljene iznose bliže određene ovim stavovima izreke. Stavom četvrtim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu uplati doprinose fondovima PIO, Fondu zdravstvenog osiguranja i Fondu nezaposlenosti na iznos razlika iz stava prvog izreke presude po stopi i osnovici koja važi na dan uplate za navedeni period. Stavom petim izreke, obavezan je tuženi da tužiocu naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 70.630,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom.

Presudom Apelacionog suda u Nišu Gž1 98/22 od 18.02.2022. godine, stavom prvim izreke, potvrđena je prvostepena presuda u stavu drugom, trećem i delu stava petog izreke, u odnosu na dosuđeni iznos troškova parničnog postupka i žalba tuženog u navedenom delu odbijena kao neosnovana. Stavom drugim izreke, preinačena je prvostepena presuda u preostalom delu stava petog izreke, tako što je obavezan tuženi da tužiocu na dosuđeni iznos troškova parničnog postupka od 70.630,00 dinara, isplati zakonsku zateznu kamatu na iznos od 41.500,00 dinara od izvršnosti do isplate. Stavom trećim izreke, ukinuta je prvostepena presuda u stavu prvom i četvrtom izreke.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu reviziju je izjavio tuženi zbog pogrešne primene materijalnog prava, sa predlogom da se o istoj odlučuje primenom odredbe člana 404. Zakona o parničnom postupku.

Vrhovni kasacioni sud je dozvolio odlučivanje o posebnoj reviziji tuženog na osnovu člana 404. ZPP („Sl. glasnik RS“, br. 72/11...18/20) smatrajući da postoji potreba za ujednačavanjem sudske prakse imajući u vidu drugačiju sudsku praksu u istoj činjenično pravnoj situaciji izraženoj u presudama na koje je revident ukazao.

Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu presudu primenom člana 408. Zakona o parničnom postupku i našao da je revizija osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je u radnom odnosu kod tuženog na poslovima ... u radnoj jedinici „BB“, na osnovu ugovora o uređenju međusobnih odnosa od 07.05.2015. godine, kojim je u članu 7. tačka 5. i 6, ugovoreno da zaposleni ima pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišeg odmora u visini određenoj Pravilnikom o zaradi, naknadi zarade i drugim primanjima. Tuženi je, kao poslodavac, priznao pravo na tražene isplate i uvrstio ih u plan i program poslovanja za 2016. godinu, 2017. godinu, 2018. godinu i 2019. godinu, s tim da ih nije prikazao kao posebnu stavku. Tužilac zahtev za isplatu navedenih troškova zasniva na odredbama Posebnog kolektivnog ugovora za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti od 18.03.2015. godine. Iz nalaza i mišljenja veštaka proizlazi da je isplata toplog obroka i regresa vršena u skladu sa Pravilnikom tuženog od 06.04.2015. godine.

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su zaključili da tužilac osnovano potražuje manje isplaćenu naknadu troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora u skladu sa Posebnim kolektivnim ugovorom, jer tuženi ovu naknadu u utvrđenim iznosima nije tužiocu isplatio, a odlukom od 13.05.2016. godine je priznao pravo na tražene isplate, pa su usvojili postavljeni tužbeni zahtev i obavezali tuženog da da tužiocu naknadi navedene troškove.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, ovakvo stanovište nižestepenih sudova nije pravilno.

Odredbom člana 1. Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava („Službeni glasnik RS“, broj 116/14 – stupio na snagu 28.10.2014. godine), propisano je da se ovim zakonom privremeno uređuje osnovica, odnosno vrednost radnog časa, vrednost boda i vrednost osnovne zarade, za obračun i isplatu plata, odnosno zarada kao i drugih stalnih primanja izabranih, imenovanih, postavljenih i zaposlenih lica kao korisnika javnih sredstava sa ciljem očuvanja finansijskog sistema u Republici Srbiji i sistema plata i zarada u javnom sektoru. U članu 3. stav 1. navedenog zakona, propisano je da se u ovom zakonu platom smatra zarada zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđen u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose, odnosno plate izabranog, imenovanog i postavljenog lica, zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđenog u skladu sa zakonom koji uređuje platu u državnim organima, organima lokalne vlasti, organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja i javnim službama. U članu 4. istog zakona, propisano je da su ništave odredbe opšteg ili pojedinačnog akta kojima se povećavaju osnovice, koeficijenti i drugi elementi, odnosno uvode novi elementi na osnovu kojih se povećava iznos plate i drugih stalnih primanja kod subjekata iz člana 2. ovog zakona, donet za vreme primene ovog zakona.

Tuženi je korisnik budžetskih sredstava, pa se na njega, osim pomenutog zakona, primenjuje i Zakon o budžetu i Zakon o budžetskom sistemu, te obaveze koje preuzima moraju odgovarati aproprijaciji koja mu je odobrena za tu namenu u odgovarajućoj budžetskoj godini (član 54. Zakona o budžetskom sistemu).

Pod zaradom smatraju primanja iz radnog odnosa kao što je, između ostalog, i naknada za regres za korišćenje godišnjeg odmora, a što proizlazi iz odredbe člana 105. Zakona o radu, a pojam zarade u skladu sa Zakonom o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, podrazumeva zaradu utvrđenu u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose. Drugačijim tumačenjem pojma zarade ne bi bio ispunjen cilj Zakona o privremenom uređivanju osnovnice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava (član 1), jer bi to značilo selektivnu primenu zakona, imajući u vidu i da koeficijent za obračun plate izabranih, imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama, sadrži i dodatak na ime naknade za regres za korišćenje godišnjeg odmora, na koje se kao i na zaposlene kod tuženog primenjuje Zakon o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava.

S obzirom da su pravila iz Zakona o privremenom uređivanju osnovnice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, Zakona o budžetu i Zakona o budžetskom sistemu imperativne prirode koja se moraju bezuslovno poštovati, bez prava da se u njima bilo šta menja, kod budžetskog finansiranja plata kod tuženog nije moguće primeniti korektivno pravilo iz člana 8. stav 2. Zakona o radu, jer je upravo zakonom određen način utvrđivanja osnovice za plate. Zbog toga i po shvatanju ovog suda, odredbe Posebnog kolektivnog ugovora, donete nakon stupanja na snagu Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, ništave su i kao takve ne mogu da proizvode pravno dejstvo (PKU ne može biti suprotan zakonu na osnovu člana 103. ZOO u vezi člana 240. Zakona o radu) zbog čega su nižestepene presude preinačene i tužbeni zahtev tužioca odbijen.

Na osnovu člana 416. stav 1. ZPP odlučeno je kao u stavu drugom izreke.

Imajući u vidu uspeh stranaka u prvostepenom postupku, te da je tužilja sa zahtevom uspela u neznatnom delu, na osnovu člana 165. stav 2. ZPP, odlučeno je da svaka stranka snosi svoje troškove tog dela postupka.

Saglasno odredbama člana 153, 154. i 163. ZPP, tuženom su dosuđeni revizijski troškovi u ukupnom iznosu od 88.012,00 dinara i to na ime sastava revizije iznos od 18.000,00 dinara, takse na reviziju iznos od 28.005,00 dinara i takse na revizijsku odluku iznos od 42.007,00 dinara, odmereno prema Tarifi o nagradama i naknadi troškova za rad advokata („Službeni glasnik RS“, br. 121/12...99/20) i Taksenoj tarifi iz Zakona o sudskim taksama („Službeni glasnik RS“, br. 28/94 ... 95/18).

Predsednik veća – sudija
Jasminka Stanojević,s.r.

Za tačnost otpravka
upravitelj pisarnice
Marina Antonić