Rev2 2784/2021 3.5.9

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 2784/2021
03.11.2021. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Jasminke Stanojević, predsednika veća, Biserke Živanović, Spomenke Zarić, Vesne Subić i Jelice Bojanić Kerkez, članova veća, u parnici tužioca AA iz ..., čiji je punomoćnik Marinela Ljubić Todoran, advokat iz ..., protiv tuženog JKP „Higijena“ Pančevo, koga zastupa punomoćnik Milorad Milićević, advokat iz ..., uz učešće umešača na strani tuženog Grad Pančevo, koga zastupa Gradsko pravobranilaštvo Grada Pančeva, radi isplate, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 2376/21 od 18.06.2021. godine, na sednici održanoj 03.11.2021. godine, doneo je

P R E S U D U

PRIHVATA SE odlučivanje o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 2376/21 od 18.06.2021. godine, kao izuzetno dozvoljenoj.

PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Beogradu Gž1 2376/21 od 18.06.2021. godine i presuda Osnovnog suda u Pančevu P1 733/19 od 23.02.2021. godine, tako što se ODBIJA tužbeni zahtev tužioca kojim je tražio da se obaveže tuženi da mu na ime razlike između isplaćenog i pripadajućeg iznosa na ime naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora u periodu od 01.10.2016. godine do 01.03.2018. godine isplati ukupan iznos od 36.092,02 dinara, i to pojedinačne mesečne iznose, sa zakonskom zateznom kamatom od dospelosti do isplate, sa doprinosima za obavezno socijalno osiguranje na te iznose, kao i da naknadi tužiocu parnične troškove.

OBAVEZUJE SE tužilac da tuženom naknadi troškove postupka u iznosu od 89.577,00 dinara, u roku od 15 dana od dana prijema otpravka presude.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Pančevu P1 733/19 od 23.02.2021. godine, dozvoljeno je stupanje u parnicu umešača Grada Pančeva na strani tuženog. Dozvoljeno je postupanje po preinačenom tužbenom zahtevu tužioca od 21.12.2020. godine. Usvojen je u celosti tužbeni zahtev tužioca. Obavezan je tuženi da tužiocu na ime razlike između isplaćenog i pripadajućeg iznosa na ime naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora u periodu od 01.10.2016. godine do 01.03.2018. godine, isplati ukupan iznos od 36.092,02 dinara, i to pojedinačne mesečne iznose sa zakonskom zateznom kamatom, sve bliže određeno u izreci presude i obavezan je tuženi da tužiocu na navedene mesečne iznose kao osnovicu obračuna uplati doprinose po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja RFZ PIO, doprinose za nezaposlenost kod nadležne Nacionalne službe za zapošljavanje, doprinose za zdravstveno osiguranje kod Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje u visini prema Zakonu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje na dan uplate. Obavezan je tuženi da tužiocu naknadi troškove postupka u iznosu od 38.034,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od dana izvršnosti presude do isplate.

Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 2376/21 od 18.06.2021. godine, stavom prvim izreke, potvrđena je prvostepena presuda u stavovima trećem, četvrtom i petom izreke i žalbe tužioca, tuženog i umešača na strani tuženog u tom delu odbijene kao neosnovane. Stavom drugim izreke odbijene su kao neosnovani zahtevi tužioca, tuženog i umešača na strani tuženog za naknadu troškova drugostepenog postupka.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tuženi je izjavio reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava, s tim što je predložio da se o reviziji odlučuje kao izuzetno dozvoljenoj, primenom člana 404. ZPP.

Vrhovni kasacioni sud nalazi da su ispunjeni uslovi iz člana 404. Zakona o parničnom postupku (''Službeni glasnik RS'' br. 72/11... 18/2020), za odlučivanje o reviziji kao o izuzetno dozvoljenoj, imajući u vidu različitu sudsku praksu u istoj pravnoj situaciji izraženim u presudama Vrhovnog kasacionog suda na koje je revident ukazao, pa je radi potrebe ujednačavanja sudske prakse doneo odluku kao u stavu prvom izreke.

Ispitujući pravilnost pobijane presude u smislu člana 408. ZPP, Vrhovni kasacioni sud je našao da je revizija osnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je bio u radnom odnosu kod tuženog na neodređeno vreme. Umešač u ovoj parnici Grad Pančevo je osnivač tuženog. U utuženom periodu poslodavac je naknadu troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora isplaćivao zaposlenima u skladu sa Programom poslovanja tuženog za 2016, 2017, 2018. i 2019. godinu po kojima je navedena naknada troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora 897,00 dinara bruto mesečno. Ugovorom o radu zaključenim između tužioca i tuženog ugovoreno je pravo zaposlenog na naknadu troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora, u skladu sa zakonom i opštim aktom. Iznosi dosuđeni tužiocu predstavljaju razliku između naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora obračunate u vrednosti propisanoj Posebnim kolektivnim ugovorom za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike (''Službeni glasnik RS'' br. 27/15 od 18.03.2015. godine, stupio na snagu 26.03.2015. godine) i Posebnim kolektivnim ugovorom za javna i javno komunalno preduzeće grada Pančeva (''Službeni glasnik RS'' br. 59/2015), i naknade tih troškova isplaćenih tužiocu za utuženi period. Visina potraživanja utvrđena je na osnovu Obračuna razlike u isplaćenom iznosu i obračunatom iznosu regresa, sačinjenog i dostavljenog od strane tuženog.

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, prvostepeni sud je primenjujući članove 118, 246, 256. i 257. Zakona o radu, člana 9. stav 1. i 2. Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, članova 60, 65. i 66. Posebnog kolektivnog ugovora za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije i člana 85. Posebnog kolektivnog ugovora za javna i javno komunalno preduzeće grada Pančeva ocenio da tužilac osnovano potražuje manje isplaćenu naknadu troškova regresa u skladu sa posebnim kolektivnim ugovorima, te da se pravila iz člana 4. Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata odnosno zarade i drugih primanja kod korisnika javnih sredstava ne odnose na naknadu za regres, pa je usvojio tužben zahtev.

Po oceni drugostepenog suda, iako se troškovi za ishranu u toku rada i troškovi regresa smatraju zaradom u širem smislu tog pojma određenog članom 105. stav 3. Zakona o radu (jer se na ova primanja plaćaju porezi i doprinosi koji terete zaradu) i članom 118. stav 1. tačka 5. i 6. Zakona o radu, ova naknada ima karakter naknade za povećane troškove koje zaposleni ima dok radi, a ne karakter naknade za obavljeni rad iz članova 106. i 107. Zakona o radu, zbog čega se ne mogu primeniti pravila iz člana 4. Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarade.

Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, stanovište nižestepenih sudova nije pravilno.

Odredbom člana 1. Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava („Službeni glasnik RS“, broj 116/14 – stupio na snagu 28.10.2014. godine) propisano je da se ovim zakonom privremeno uređuje osnovica, odnosno vrednost radnog časa, vrednost boda i vrednost osnovne zarade, za obračun i isplatu plata, odnosno zarada kao i drugih stalnih primanja izabranih, imenovanih, postavljenih i zaposlenih lica kod korisnika javnih sredstava, s ciljem očuvanja finansijskog sistema u Republici Srbiji i sistema plate i zarada u javnom sektoru. Članom 3. stav 1. istog zakona propisano je da se u ovom zakonu platom smatra zarada zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđena u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose, odnosno plate izabranog, imenovanog i postavljenog lica i zaposlenog kod korisnika javnih sredstava utvrđena u skladu sa zakonima koji uređuju plate u državnim organima, organima lokalne vlasti, organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja i javnim službama. U članu 4. istog zakona, propisano je da su ništave odredbe opšteg ili pojedinačnog akta (osim pojedinačnog akta kojim se plata povećava po osnovu napredovanja) kojima se povećavaju osnovice, koeficijenti i drugi elementi, odnosno uvode novi elementi, na osnovu kojih se povećava iznos plata i drugog stalnog primanja kod subjekata iz člana 2. ovog zakona, donet za vreme primene ovog zakona.

Pod zaradom smatraju se primanja iz radnog odnosa kao što je, između ostalog, naknada regresa za korišćenje godišnjeg odmora, što proizlazi iz odredbe člana 105. Zakona o radu, a pojam zarade u skladu sa Zakonom o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, podrazumeva zaradu utvrđenu u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose. Drugačijim tumačenjem pojma zarade ne bi bio ispunjen cilj Zakona o privremenom uređivanju osnovnice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava (član 1), jer bi to značilo selektivnu primenu zakona, imajući u vidu da koeficijent za obračun plate izabranih, imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama, sadrži i dodatak na ime naknade regresa za korišćenje godišnjeg odmora (i naknade za ishranu u toku rada), na koje se kao i na zaposlene kod tuženog primenjuje Zakon o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava. Dakle, za vreme važenja tog zakona plata, odnosno zarada se ne može povećavati na osnovu odredbe opšteg ili pojedinačnog akta (osim pojedinačnog akta kojim se plata povećava na osnovu napredovanja).

Imajući u vidu navedeno, kao i činjenicu da je tuženi korisnik budžetskih sredstava, to se na tuženog, osim pomenutog zakona, primenjuje i Zakon o budžetu i Zakon o budžetskom sistemu, pa obaveze koje preuzima moraju odgovarati aproprijaciji koja mu je odobrena za tu namenu u odgovarajućoj budžetskoj godini (član 54. Zakona o budžetskom sistemu), pa s obzirom da su pravila iz Zakona o privremenom uređivanju osnovnice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, Zakona o budžetu i Zakona o budžetskom sistemu imperativne prirode koja se moraju bezuslovno poštovati, bez prava da se u njima bilo šta menja, kod budžetskog finansiranja plata kod tuženog nije moguće primeniti korektivno pravilo iz člana 8. stav 2. Zakona o radu, jer je upravo zakonom određen način utvrđivanja osnovice za plate. Zbog toga, po shvatanju Vrhovnog kasacionog suda, odredbe Posebnog kolektivnog ugovora, donete nakon stupanja na snagu Zakona o privremenom uređivanju osnovice za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, ništave su i kao takve ne mogu da proizvode pravno dejstvo (PKU ne može biti suprotan zakonu na osnovu člana 103. ZOO u vezi člana 240. Zakona o radu) zbog čega su nižestepene presude preinačene i tužbeni zahtev tužioca odbijen.

Kako je odbijen tužbeni zahtev kojim je tužilac tražio da se obaveže tuženi da mu isplati razliku između isplaćenog i pripadajućeg iznosa na ime naknade regresa za korišćenje godišnjeg odmora, u utuženom periodu, to je odbijen i tužbeni zahtev kojim je tužilac tražio da se obaveže tuženi da za tužioca na navedene iznose, kao osnovicu obračuna i uplati pripadajuće doprinose nadležnim Fondovima i Nacionalnoj službi za zapošljavanje.

Na osnovu člana 416. ZPP, Vrhovni kasacioni sud je odlučio kao u stavu drugom izreke.

Tuženi je uspeo u postupku po reviziji, pa mu na osnovu člana 153. i 154. U vezi člana 163. i 165. ZPP pripadaju, između ostalih, opredeljeni troškovi postupka, koji obuhvataju: troškove na ime sastava odgovora na tužbu i dva obrazložena podneska od strane advokata u iznosu od po 6.000,00 dinara, zastupanja na tri održana ročišta u iznosu od po 7.500,00 dinara, sastava žalbe i revizije u iznosu od po 12.000,00 dinara, takse na odgovor na tužbu 1.671,00 dinara, takse na žalbu i odluku drugostepenog suda po 3.344,00 dinara, takse na reviziju u iznosu od 6.687,00 dinara i takse na revizijsku odluku u iznosu od 10.031,00 dinara, ukupno 89.577,00 dinara, sve odmereno prema važećoj AT i TT.

Na osnovu člana 165. stav 2. ZPP, odlučeno je kao u stavu trećem izreke.

Predsednik veća - sudija

Jasminka Stanojević, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić