
Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 2042/2022
22.02.2023. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Zvezdane Lutovac, predsednika veća, Dragane Marinković, Ivane Rađenović, Vladislave Milićević i Tatjane Miljuš, članova veća, u parnici tužilaca AA, BB, VV, GG, DD, svih iz ... i ĐĐ iz ..., čiji je zajednički punomoćnik Rajko Marinković, advokat iz ..., protiv tužene Osnovna škola „Ivo Lola Ribar“ iz Novih Kozaraca, koju zastupa Državno pravobranilaštvo, Odeljenje u Zrenjaninu, radi isplate, odlučujući o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 890/22 od 09.03.2022. godine, u sednici održanoj 22.02.2023. godine, doneo je
P R E S U D U
PRIHVATA SE odlučivanje o reviziji tužene izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 890/22 od 09.03.2022. godine.
PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 890/22 od 09.03.2022. godine i presuda Osnovnog suda u Kikindi P1 335/21 od 04.11.2021. godine, tako što se ODBIJA kao neosnovan tužbeni zahtev tužilaca kojim su tražili da se tužena obaveže da im za period od 01.05.2018. godine do 30.04.2021. godine, a tužiocu ĐĐ od 18.11.2019. godine do 30.04.2021. godine, na ime naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 13.06.2021. godine do isplate, i na ime zatezne kamate obračunate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa počev od 21. dana u mesecu za prethodni mesec pa do 12.06.2021. godine isplati iznose bliže navedene u stavu drugom izreke prvostepene presude, kao i da za tužioce izvrši uplatu doprinosa nadležnim fondovima za period i na iznose (bliže navedene u stavu drugom izreke), i odbija se zahtev tužilaca da se tužena obaveže da im naknadi troškove parničnog postupka.
OBAVEZUJU SE tužioci da tuženoj na ime naknade troškova celog parničnog postupka solidarno isplate iznos od 42.000,00 dinara, u roku od 8 dana od dana prijema otpravka presude.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Kikindi P1 335/21 od 04.11.2021. godine, stavovima prvim i drugim izreke tužena je obavezana da tužiocima za period od 01.05.2018. godine do 30.04.2021. godine, a tužiocu ĐĐ od 18.11.2019. godine do 30.04.2021. godine isplati i to:
- tužilji AA na ime troškova za ishranu u toku rada iznos od 120.417,36 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 13.06.2021. godine do isplate, na ime zakonske zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa počev od 21. dana u mesecu za prethodni mesec pa do 12.06.2021. godine, kao dana izrade nalaza i mišljenja veštaka, iznos od 17.356,56 dinara;
- tužilji BB na ime troškova za ishranu u toku rada iznos od 116.561,20 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 13.06.2021. godine do isplate, na ime zakonske zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa počev od 21. dana u mesecu za prethodni mesec pa do 12.06.2021. godine, kao dana izrade nalaza i mišljenja veštaka, iznos od 16.444,37 dinara;
- tužilji VV na ime troškova za ishranu u toku rada iznos od 113.406,16 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 13.06.2021. godine do isplate, na ime zakonske zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa počev od 21. dana u mesecu za prethodni mesec pa do 12.06.2021. godine, kao dana izrade nalaza i mišljenja veštaka, iznos od 16.212,37 dinara;
- tužilji GG na ime troškova za ishranu u toku rada iznos od 109.046,07 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 13.06.2021. godine do isplate, na ime zakonske zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa počev od 21. dana u mesecu za prethodni mesec pa do 12.06.2021. godine, kao dana izrade nalaza i mišljenja veštaka, iznos od 15.296,87 dinara;
- tužiocu DD na ime troškova za ishranu u toku rada iznos od 57.513,75 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 13.06.2021. godine do isplate, na ime zakonske zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa počev od 21. dana u mesecu za prethodni mesec pa do 12.06.2021. godine, kao dana izrade nalaza i mišljenja veštaka, iznos od 12.813,52 dinara; kao na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od po 115.518,80 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 13.06.2021. godine do isplate, na ime zakonske zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa počev od 21. dana u mesecu za prethodni mesec pa do 12.06.2021. godine, kao dana izrade nalaza i mišljenja veštaka, iznos od po 16.355,09 dinara i
- tužiocu ĐĐ na ime troškova za ishranu u toku rada iznos od 49.209,86 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 13.06.2021. godine do isplate, na ime zakonske zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa počev od 21. dana u mesecu za prethodni mesec pa do 12.06.2021. godine, kao dana izrade nalaza i mišljenja veštaka, iznos od 3.346,06 dinara i na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora iznos od 54.683,10 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 13.06.2021. godine do isplate, na ime zakonske zatezne kamate od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa počev od 21. dana u mesecu za prethodni mesec pa do 12.06.2021. godine, kao dana izrade nalaza i mišljenja veštaka, iznos od 3.344,82 dinara. Stavom trećim izreke, tužena je obavezana da tužiocima izvrši uplatu doprinosa nadležnim fondovima za period i na utvrđene iznose iz stava drugog izreke presude. Stavom četvrtim izreke, tužena je obavezana da tužiocima naknadi troškove parničnog postupka od 348.538,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od izvršnosti presude do isplate. Stavom petim izreke, odbijen je predlog tužilaca za oslobađanje od plaćanja sudske takse u ovoj pravnoj stvari.
Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 890/22 od 09.03.2022. godine, odbijena je žalba tužene i potvrđena prvostepena presuda.
Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tužena je blagovremeno izjavila reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava, s tim što je predložila da se o reviziji odluči kao izuzetno dozvoljenoj, primenom člana 404. ZPP, radi ujednačavanja sudske prakse.
Pravnosnažnom presudom, odlučeno je po tužbi za isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, ispunjeni su uslovi za odlučivanje o posebnoj reviziji tužene, radi ujednačavanja sudske prakse o pravu zaposlenih u školama na isplatu naknade troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, na osnovu odredbe člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br. 72/11... 18/20), pa je odlučeno kao u stavu prvom izreke.
Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu odluku, primenom člana 408. ZPP, pa je našao da je revizija osnovana.
U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni kasacioni sud pazi po službenoj dužnosti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužioci su u utuženom periodu bili u radnom odnosu kod tužene na radnom mestu sa koeficijentom za obračun plate od 6,30, odnosno 6,83. U spornom periodu tužena je tužiocima obračunavala i isplaćivala zaradu tako što je osnovicu, koju objavljuje Vlada Republike Srbije, množila koeficijentom radnog mesta na osnovu metoda obračuna plate u skladu sa Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19, koji se primenjuje od 18.06.2001. godine), prema kom zakonu se dodaci za regres i ishranu u toku rada za zaposlene kod tužene nisu posebno obračunavali i isplaćivali, jer su sadržani u koeficijentu radnog mesta. Pošto je tako dobijena visina osnovne plate, u spornom periodu, bila niža od iznosa minimalne zarade, tužena je tužiocima svakog meseca vršila korekciju plate do iznosa minimalne zarade, pa im je isplaćivana plata u visini minimalne zarade. U obračunskim listama plata tužilaca nije iskazivana kao posebna stavka naknada troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Visina potraživanja na ime naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora i troškova za ishranu u toku rada utvrđena je ocenom nalaza i mišljenja sudskog veštaka za ekonomsko-finansijsku oblast, kojim je utvrđeno da, na osnovu prisustva na radu i najpovoljnijeg kriterijuma u uporednim važećim Kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji, između ostalog PKU za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije, dnevni iznos toplog obroka je 250,00 dinara bruto (član 65), a regres u visini od 75% prosečno isplaćene zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike (član 66).
Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su usvojili tužbeni zahtev, zaključivši da u iznosu minimalne zarade, po definiciji iz člana 111. Zakona o radu, ne može da bude sadržana predmetna naknada troškova ishrane u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, nezavisno od činjenice što je odredbom člana 4. stav 1. Zakona o platama u državnim organima, javnim službama propisano da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stavom 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Po mišljenju nižestepenih sudova, u situaciji kada je tužena isplaćivala tužiocima minimalnu zaradu sledi da im nije isplaćena naknada troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, pa je tužena dužna da im te naknade isplati u iznosu utvrđenom veštačenjem, a prema kriterijumima u uporednim važećim Kolektivnim ugovorima u Republici Srbiji za javna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta, koji su bili važeći u istom vremenskom periodu na koji se odnosi i predmetno potraživanje tužilaca, a u nedostatku parametara iz opštih akata koji su na snazi kod tužene u utuženom periodu.
Po oceni Vrhovnog kasacionog suda, stanovište nižestepenih sudova nije pravilno.
Odredbom člana 187. stav 3. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik RS“, br. 88/2017... 129/2021), propisano je da se na utvrđivanje i obračun plata, naknada i dodataka zaposlenih u ustanovi primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama.
Zakon o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 34/01... 86/19), propisuje način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (član 1. stav 1. tačka 3). Odredbom člana 3. stav 1. tog Zakona, propisano je da osnovicu za obračun i isplatu plata utvrđuje Vlada, osim za predsednika Republike, narodne poslanike i imenovana, postavljena i zaposlena lica u službama predsednika Republike i Narodne skupštine Republike Srbije. Na osnovu odredbe člana 4. stav 1. istog Zakona, propisano je da koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu, a stav 2. istog člana, da koeficijent sadrži i dodatak na ime naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora.
Poseban Kolektivni ugovor za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik RS“, br. 21/15 i 92/20), u odredbi člana 20. propisuje elemente za utvrđivanje plate, tako da se plata utvrđuje na osnovu: osnovice za obračun plate, koeficijenta sa kojim se množi osnovica, dodataka na platu i obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plata u skladu sa zakonom (stav 1). Ukoliko je osnovna plata zaposlenog, koja je utvrđena na osnovu osnovice za obračun plata i koeficijenta iz propisa o koeficijentima za obračun i isplatu plata, za puno radno vreme i ostvareni standardni učinak, manja od minimalne zarade, osnovna plata zaposlenog utvrđena na gore opisani način, isplaćuje se u visini minimalne zarade (stav 2).
Zakonom o radu („Službeni glasnik RS“, br. 24/05... 113/17), u odredbi člana 118. stav 1. propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu i to, između ostalog, za ishranu u toku rada, ako poslodavac ovo pravo nije obezbedio na drugi način (tačka 5) i regres za korišćenje godišnjeg odmora (tačka 6), a prema stavu 2. istog člana, visina troškova iz stava 1. tačka 5. ovog člana mora biti izražena u novcu. Odredbe ovog Zakona primenjuju se i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drugačije određeno, na osnovu odredbe člana 2. stav 2. tog zakona.
Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 44/01... 58/14), koju je Vlada Republike Srbije donela na osnovu člana 8. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama, utvrđeni su koeficijenti za obračun plata zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Odredbom člana 2. stav 1. tačka 1. te Uredbe, utvrđeni su koeficijenti za obračun isplata zaposlenih iz člana 1. ove Uredbe, koje se primenjuju na zaposlene u osnovnom obrazovanju.
U konkretnom slučaju, tužioci su zaposleni u školi, pa se na utvrđivanje i obračun njihove plate, kao i naknada i dodataka po osnovu rada prema odredbi člana 187. stav 3. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, primenjuju propisi kojima se uređuju plate, naknade i druga primanja zaposlenih u javnim službama. Supsidijarna primena Zakona o radu propisana je samo za slučaj kada posebnim zakonom položaj, prava, obaveze i odgovornostim zaposlenih nisu drugačije uređeni. Pošto poseban zakon – Zakon o platama u državnim organima i javnim službama propisuje da koeficijent za obračun plate sadrži i dodatak za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora, sledi da ta odredba posebnog Zakona isključuje primenu opšte norme iz Zakona o radu. Posebnim Kolektivnim ugovorom za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika („Službeni glasnik RS“, br. 21/15 i 92/20, čije važenje je na osnovu Sporazuma produženo do 05.03.2022. godine) nije predviđeno pravo zaposlenih na naknadu troškova za ishranu u toku rada i troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora. Dakle, kako na osnovu člana 4. stav 2. citiranog Zakon o platama u državnim organima i javnim službama kao lex specialis, proizlazi da su primanja po osnovu naknade za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora sadržana u koeficijentu kao jednom od elemenata plate, to ne postoji pravni osnov za ostvarivanje predmetnog prava tužilaca. Taj osnov ne postoji ni u opštem aktu. Saglasno navedenom, tužiocima ne pripada pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada i regresa za korišćenje godišnjeg odmora pošto su te naknade sadržane u koeficijentu njihove plate, pa je stoga činjenica da im je u spornom periodu isplaćivana minimalna zarada na osnovu odredbe člana 20. stav 2. Posebnog Kolektivnog ugovora za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika (kao ona osnovna plata koja se isplaćuje u toj visini i u situaciji kada je bila niža od minimalne zarade) bez uticaja na drugačiju odluku jer ona ne aktivira prava iz Zakona o radu kao opšteg zakona.
Iz izloženih razloga, Vrhovni kasacioni sud je primenom odredbe člana 416. stav 1. ZPP odlučio kao u stavu drugom izreke.
Tužena je uspela u postupku po reviziji pa joj, na osnovu odredbe člana 165. stav 2. u vezi člana 153. stav 1, 154. i 163. stav 2. ZPP pripadaju opredeljeni troškovi celog postupka, na ime angažovanja javnog pravobranilaštva na osnovu odredbe člana 162. ZPP, i to: za sastav odgovora na tužbu 6.000,00 dinara i za sastav žalbe i revizije po 18.000,00 dinara, sve prema Advokatskoj tarifi važećoj u vreme preduzimanja ovih parničnih radnji, dok trošak sudskih taksi nije priznat shodno odredbi člana 9. stav 1. Zakona o sudskim taksama („Službeni glasnik RS“, broj 28/94... 95/2018).
Iz izloženih razloga, Vrhovni kasacioni sud je odlučio kao u stavu trećem izreke.
Predsednik veća - sudija
Zvezdana Lutovac, s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić