
Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 45/2020
24.06.2020. godina
Beograd
U IME NARODA
Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Jasminke Stanojević, predsednika veća, Biserke Živanović i Spomenke Zarić, članova veća, u parnici tužilje AA iz ..., čiji je punomoćnik Tanja Oblučar, advokat iz ..., protiv tužene Agencije za vođenje sporova u postupku privatizacije, kao pravnog sledbenika Agencije za privatizaciju, sa sedištem u Beogradu, radi poništaja rešenja o otkazu ugovora o radu i naknadi štete, odlučujući o izjavljenoj reviziji tužene protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 4649/17 od 25.01.2019. godine, u sednici veća održanoj 24.06.2020. godine, doneo je
P R E S U D U
ODBIJA SE, kao neosnovana, revizija tužene izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 4649/17 od 25.01.2019. godine.
O b r a z l o ž e nj e
Presudom Osnovnog suda u Beogradu P1 391/16 od 04.04.2017. godine, odbijen je tužbeni zahtev tužilje kojim je tražila, da se kao nezakonito, poništi rešenje o otkazu ugovora o radu tužene broj ...-.../... od 27.04.2010. godine, kojim je tužilji prestao radni odnos, da se obaveže tuženi da tužilju vrati na rad i rasporedi na radno mesto koje odgovara njenoj stručnoj spremi, znanju i sposobnostima, da joj na ime naknade štete u vidu izgubljene zarade za period od 16.05.2010. godine do 31.01.2016. godine, isplati ukupan iznos od 3.728.733,61 dinar, sa zakonskom zateznom kamatom počev od dospelosti svakog pojedinačnog mesečnog iznosa do isplate, da joj na dosuđeni iznos izgubljene zarade obračuna i uplati nadležnoj organizaciji doprinose za obavezno i socijalno osiguranje počev od dana prestanka radnog odnosa do izvršenja presude, kao i da joj naknadi štetu u visini od 1.756.339,38 dinara, što je jednako visini od 18 zarada koje bi tužilja ostvarila da radi kod tužene, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 01.02.2016. godine. Odbijen je zahtev tužilje za naknadu troškova parničnog postupka, dok je tužilja obavezana da tuženoj na ime naknade troškova parničnog postupka isplati iznos od 640.500,00 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od presuđenja, pa do konačne isplate.
Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 4649/17 od 25.01.2019. godine, stavom prvim izreke, ukinuta je presuda prvostepenog suda od 04.04.2017. godine. Stavom drugim izreke, usvojen tužbeni zahtev tužilje i poništeno kao nezakonito rešenje Agencije za privatizaciju broj ...-.../... od 27.04.2010. godine, kojim je tužilji otkazan ugovor o radu. Stavom trećim izreke, usvojen je tužbeni zahtev tužilje i obavezan tuženi da tužilji na ime naknade štete u vidu izgubljene zarade za period od 16.05.2010. godine do 31.01.2016. godine, isplati ukupan iznos od 3.728.733,61 dinar, sa zakonskom zateznom kamatom na pojedinačne opredeljene mesečne iznose, počev od dana dospelosti, pa do isplate, bliže određene ovim stavom izreke. Stavom četvrtim izreke, delimično je usvojen tužbeni zahtev tužilje i obavezana tužena da tužilju umesto vraćanja na rad, na ime paušalne naknade štete u visini pet zarada koju bi ostvarila da radi isplati iznos od 487.872,05 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 04.04.2017. godine, do isplate, a preko dosuđenog iznosa od traženog iznosa od 1.756.339,38 dinara, odbija se kao neosnovan zahtev tužilje za naknadu štete umesto vraćanja na rad u visini još 13 zarada koju bi ostvarila da radi kod tuženog, sa zakonskom zateznom kamatom počev od 01.02.2016. godine do isplate i zahtev tužilje za isplatu zakonske zatezne kamate na dosuđeni iznos naknade štete umesto vraćanja na rad za period od 01.02.2016. godine do 03.04.2017. godine. Stavom petim izreke, obavezan je tuženi da tužilji na ime naknade troškova koji je u postupku pred prvostepenim sudom imala isplati iznos od 904.755,00 dinara. Stavom šestim izreke, obavezana je tužena da tužilji na ime naknade troškova koje je imala u postupku po žalbi isplati iznos od 208.755,00 dinara. Stavom sedmim izreke, odbijen je zahtev tužene za naknadu troškova koje je u postupku pred prvostepenim sudom i postupku po žalbi imao.
Protiv presude donesene u drugom stepenu reviziju je blagovremeno izjavila tužena zbog bitne povrede odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 1. ZPP, učinjene u postupku pred drugostepenim sudom i pogrešene primene materijalnog prava.
Tužilja je podnela odgovor na reviziju.
Ispitujući pobijanu presudu u smislu člana 408. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“ br. 72/11 i 55/14), Vrhovni kasacioni sud je našao da je revizija neosnovana.
U postupku donošenja pobijane presude nema bitne povrede odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju Vrhovni kasacioi sud pazi po službenoj dužnosti, a revizijom se ne ukazuje na druge povrede, iz kojih se razloga saglasno članu 407. istog Zakona revizija ne može izjaviti.
Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilji je rešenjem tuženog od 27.04.2010. godine, otkazan ugovor o radu, zbog prestanka potrebe za njenim radom usled organizacionih promena kod tuženog koji su doveli do smanjenja obima posla. Tuženi je u postupku sprovođenja Zakona o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u republičkoj administraciji i Odluke o maksimalnom broju zaposlenih u organima državne uprave i javnim agencijama i organizacijama za obavezno socijalno osiguranje, doneo nov Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, kojim je između ostalog smanjen broj izvšilaca sa deset na tri, na radnom mestu na kom je tužilja bila raspoređena. Odlukom direktora od 25.12.2009. godine, pokrenut je postupak provere kvaliteta rada zaposlenih, radi utvrđivanja da li zaposleni ostvaruju rezulate rada, odnosno da li imaju potrebna znanja i sposobnosti za obavljanje poslova na kojima rade. Članom 11. stav 6. Zakona o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u republičkoj administraciji, predviđeno je da u postupku utvrđivanja za kojim zaposlenim je prestala potreba u javnoj agenciji ili organizaciji, u obzir se uzimaju kao kriterijumi rezultati rada i imovno stanje u skladu sa primenom opštih propisa o radu. Na osnovu ocene neposrednog rukovodioca i rezultata Projekta procene potencijala ljudskih resursa kod tužene (koji je tuženi organizovao sa konsultantskom kućom „BB“), konačna ocena za tužilju je bila da ne obavlja svoj rad zadovoljavajuće. Imajući u vidu utvrđeno prvostepeni sud je zaključio da je tuženi u svemu postupio u skladu sa zakonom prilikom utvrđivanja broja viška zaposlenih i odbio tužbeni zahtev tužilje.
Drugostepeni sud je nakon održane rasprave, ocenio da osporeno rešenje o otkazu ugovora o radu ne sadrži važne činjenice o razlozima i oceni rezulatata rada, da tuženi do zaključenja rasprave nije predočio dokaze o ocenama rezultata rada drugih izvršilaca i stavio tužilju u konkurenciju sa istim, pa se ne vidi iz kojih razloga je baš tužilja proglašena tehnološkim viškom, kao i da li je u konkretnom slučaju bilo mesta primeni dopunskog kriterijuma (imovno stanje), u situaciji kada je više zaposlenih ocenjeno istom ocenom, te je poništio rešenje o otkazu ugovora o radu, kao nezakonito.
Prema stanovištu Vrhovnog kasacionog suda, pravilno je drugostepeni sud zaključio da rešenje o otkazu ugovora o radu mora da sadrži činjenice o oceni rezultata rada zaposlenog kome se otkazuje ugovor o radu, ali i drugih zaposlenih kako bi se izložili konkurenciji i po potrebi primenio i dopunski kriterijum i na taj način pravilno primenile odredbe člana 11. stav 6. Zakona o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u republičkoj administraciji i člana 38-40 Opšteg kolektivnog ugovora („Službeni glasnik RS“ broj 50/2008...8/2009), a što je u konkretnom slučaju, u postupku oglašavanja zaposlenih tehnološkim viškom kod tuženog, izostalo. S obzirom da je rešenje o otkazu ugovora o radu doneto na osnovu odluke o ocenjivanju koja je data protivno načinu utvrđivanja rezultata rada propisanih navedenim aktima, to znači da je pobijano rešenje o prestanku radnog odnosa od strane poslodavca, nezakonito.
Suprotno navodima revizije, tužena u postupku sprovođenja programa rešavanja viška zaposlenih i prilikom ocenjivanja zaposlenih nije primenila kriterijume predviđene Zakonom o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u republičkoj administraciji, ali ni kriterijume predviđene Opštim kolektivnim ugovorom.
Kod prethodno izloženog, bez uticaja su navodi revizije da je tužena u programu definisala kriterijume koji će se primeniti, te da je u rešenju navela da je tužilja ocenjena ocenom nezadovoljava, jer se ne vidi na osnovu kojih kriterijuma su tužilja i drugi zaposleni ocenjeni.
Kako je usvojen tužbeni zahtev tužilje za poništaj rešenja o otkazu ugovora o radu, a imajući u vidu akcesorni karakter zahteva za naknadu štete na ime izgubljene zarade i naknade umesto vraćanja na rad, to je pravilna odluka drugostepenog suda i u ovom delu, jer je doneta pravilnom primenom odredbe člana 191. Zakona o radu.
Iz navedenih razloga, Vrhovni kasacioni sud je primenom odredbe člana 414. Zakona o parničnom postupku, odlučio kao u izreci.
Predsednik veća - sudija
Jasminka Stanojević,s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić