Rev2 951/2025 3.19.1.26.1; 3.5.7

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev2 951/2025
31.03.2025. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Jelene Ivanović, predsednika veća, Željka Škorića i Radoslave Mađarov, članova veća, u parnici iz radnog odnosa tužioca AA iz ..., čiji je punomoćnik Dragan Vasić, advokat iz ..., protiv tuženog JKP „Beogradski vodovod i kanalizacija“ sa sedištem u Beogradu, čiji je punomoćnik Sveto Raković, advokat iz ..., radi utvrđenja, odlučujući o reviziji tuženog izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Beogradu Gž1 1792/24 od 26.09.2024. godine, u sednici veća održanoj dana 31.03.2025. godine, doneo je

P R E S U D U

USVAJA SE revizija tuženog i PREINAČUJU SE presuda Apelacionog suda u Beogradu Gž1 1792/24 od 26.09.2024. godine u prvom stavu izreke i presuda Prvog osnovnog suda u Beogradu P1 5530/21 od 06.12.2023. godine od drugog do tridesetprvog stava izreke, tako što se ODBIJA kao neosnovan tužbeni zahtev tužioca da se utvrdi da su ništavi Ugovori o obavljanju privremenih i povremenih poslova zavedeni kod tuženog JKP „Beogradski vodovod i kanalizacija“ Beograd pod brojevima, i to: br. ... ...-... od 05.08.2014. godine, br. ... ...-... od 12.11.2014. godine sa aneksom I br. ... od 27.01.2015. godine, br. ... ...-... od 09.03.2015. godine, br. ... ...-... od 30.06.2015. godine, br. ... ...-... od 07.11.2015. godine, br. ... ...-... od 06.01.2016. godine, br. ... od 06.05.2016. godine, br. ... od 01.09.2016. godine, br. ... od 23.12.2016. godine, br. ... od 26.04.2017. godine, br. ... od 15.08.2017. godine, br. ... od 30.12.2017. godine, br. ... od 25.04.2018. godine, br. ... od 29.08.2018. godine, br. ... od 20.12.2018. godine, br. ... od 19.04.2019. godine sa aneksom I br. ... od 22.05.2019. godine, br. ... od 26.08.2019. godine, br. ... od 24.12.2019. godine, br. ... od 24.04.2020. godine, br. ... od 22.05.2020. godine, br. ... od 25.06.2020. godine, br. ... od 20.07.2020. godine, br. ... od 21.08.2020. godine, br. ... od 24.09.2020. godine, br. ... od 23.10.2020. godine, br. ... od 19.01.2021. godine, br. ... od 24.06.2021. godine sa aneksom I br. ... od 04.10.2021. godine, svi zaključeni između tuženog JKP „Beogradski vodovod i kanalizacija“ Beograd i tužioca BB iz ... i da isti ne proizvode pravno dejstvo, kao i da se utvrdi da je tužilac zasnovao radni odnos na neodređeno vreme kod tuženog radi obavljanja poslova „...“ počev od 28.07.2014. godine što je tuženi dužan da prizna i trpi, te da je tužiocu nezakonito prestao radni odnos na neodređeno vreme dana 30.11.2021. godine, istekom perioda na koji je bio zaključen ništav Ugovor o obavljanju privremenih i povremenih poslova zaveden kod JKP „Beogradski vodovod i kanalizacija“ Beograd pod br. ... od 24.06.2021. godine i da se obaveže tuženi da tužioca vrati na rad i reintegriše u proces rada.

OBAVEZUJE SE tužilac da tuženom naknadi troškove revizijskog postupka u iznosu od 49.500,00 dinara, u roku od 15 dana od prijema prepisa presude.

ODBIJA SE zahtev tužioca za naknadu troškova sastava odgovora na reviziju.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Prvog osnovnog suda u Beogradu P1 5604/21 od 09.05.2023. godine, u stavu prvom izreke, dozvoljeno je objektivno preinačenje tužbe iz podneska tužioca od 01.12.2021. godine; u stavovima od drugog do dvadesetosmog izreke, utvrđena je ništavost ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova koji su zaključeni između stranaka u periodu od 05.08.2014. godine do 24.06.2021. godine; stavom dvadesetdevetim izreke, utvrđeno je da je tužilac zasnovao radni odnos na neodređeno vreme kod tuženog radi obavljanja poslova „...“ počev od 28.07.2014. godine, što je tuženi dužan da prizna i trpi; stavom tridesetim izreke, utvrđeno je da je tužiocu nezakonito prestao radni odnos na neodređeno vreme dana 30.11.2021. godine, istekom perioda na koji je bio zaključen ništav Ugovor o obavljanju privremenih i povremenih poslova zaveden kod JKP „Beogradski vodovod i kanalizacija“ Beograd pod br. ... od 24.06.2021. godine; stavom tridesetprvim izreke, obavezan je tuženi da tužioca vrati na rad i reintegriše u proces rada, a stavom triodesetdrugim izreke je obavezan tuženi da tužiocu nadoknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 2.121.750,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od izvršnosti presude do isplate.

Presudom Apelacionog suda u Beogradu Gž1 1792/24 od 26.09.2024. godine, stavom prvim izreke, potvrđena je presuda Prvog osnovnog suda u Beogradu P1 5530/21 od 06.12.2023. godine u stavovima od prvog do tridesetprvog izreke i žalba tuženog u tom delu odbijena kao neosnovana. Stavom drugim izreke, ukinuto je rešenje o troškovima postupka sadržano u stavu tridesetdrugom izreke presude Prvog osnovnog suda u Beogradu P1 5530/21 od 06.12.2023. godine i predmet u tom delu vraćen prvostepenom sudu na ponovni postupak.

Protiv pravnosnažne presude donete u drugom stepenu tuženi je blagovremeno izjavio reviziju, zbog bitnih povreda odredaba parničnog postupka i pogrešne primene materijalnog prava.

Tužilac je u odgovoru na reviziju predložio da se ista odbije kao neosnovana i tuženi obaveže da mu naknadi troškove postupka povodom tog pravnog leka.

Vrhovni sud je ispitao pobijanu presudu na osnovu člana 408. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“, br. 72/11, 49/13-US, 74/13-US, 55/14, 87/18, 18/20 i 10/23 - drugi zakon) – u daljem tekstu: ZPP i utvrdio da je revizija tuženog osnovana.

U sprovedenom postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2) ZPP, na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je po osnovu više sukcesivno zaključenih ugovora o privremenim i povremenim poslovima sa tuženim, u periodu od 28.07.2014. godine do 30.11.2021. godine, obavljao poslove „... “, koji su sistematizovani kod tuženog. Radio je puno radno vreme, a poslove koje je obavljao su isti kao i poslovi koje su obavljali zaposleni kod tuženog na navedenom radnom mestu na neodređeno vreme. Tuženi je tokom radnog angažovanja tužioca, primao u radni odnos lica koja su bila radno angažovana po osnovu ugovora o privremenim i povremenim poslovima. U periodu od 2014. godine do 2022. godine, kada je bio na snazi Zakon o budžetskom sistemu, tuženom je više puta zaključcima Vlade RS data saglasnost za novo zapošljavanje određenog broja lica. Tužiocu je prestalo radno angažovanje kod tuženog dana 30.11.2021. godine, istekom roka na koji je bio zaključen ugovor o obavljanju privremenih i povremenih poslova od 24.06.2021. godine.

Na osnovu tako utvrđenog činjeničnog stanja, nižestepeni sudovi su usvojili tužbeni zahtev.

Po nalaženju prvostepenog suda, poslovi koje je tužilac obavljao bili su trajni, kontinuirani i sistematizovani tako da njegovo radno angažovanje ne može biti rad van radnog van radnog odnosa, zbog čega su osporeni ugovori o privremenim i povremenim poslovima simulovani (prividni) ugovori, u smislu člana 66. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima i prikrivaju disimulovani ugovor o radu koji važi jer su za njegovu pravnu valjanost ispunjeni svi uslovi. Tuženi je u konkretnom slučaju zloupotrebio pravni institut ugovora o privremenim i povremenim poslovima iz člana 197. Zakona o radu i kroz sukcesivno zaključivanje tih ugovora izbegavao zasnivanje radnog odnosa na neodređeno vreme sa tužiocem. Iz tih razloga, po stanovištu prvostepenog suda, tužilac je zasnovao radni odnos na neodređeno vreme 28.07.2014. godine, stupanjem na rad po prvom ugovoru o privremenim i povremenim poslovima. Ovo pravno stanovište zasnovano je na odredbi člana 32. stav 2. Zakona o radu, a tako zasnovan radni odnos mogao je prestati samo u slučajevima utvrđenim u Zakonu, zbog čega je osnovan i tužbeni zahtev za utvrđenje da je tužiocu nezakonito prestao radni odnos 30.11.2021. godine i da je tuženi u obavezi da ga vrati na rad.

Odredbe Zakona o budžetskom sistemu, kojima je propisana zabrana korisnicima budžetskih sredstava da zasnuju radni odnos sa novim licima radi popunjavanja slobodnih radnih mesta, po mišljenju prvostepenog suda, ne utiču na odluku u ovom sporu. Tuženi se, po shvatanju tog suda, ne može pozivati na odredbe navedenog zakona kao opravdanje da ne zaključi sa tužiocem ugovor o radu na neodređeno vreme, niti tužilac koji je duže od sedam godina kontinuirano radio na sistematizovanim poslovima može snositi štetne posledice nemogućnosti zasnivanja radnog odnosa zato što tuženi nije postupio po članu 27e. Zakona o budžetskom sistemu i pribavio potrebnu saglasnost za zasnivanje radnog odnosa sa novim licima. Osim toga, tuženi je u više navrata dobijao saglasnost za novo zapošljavanje, tako da je imao mogućnost da zaposli i tužioca, kao što je to učinio sa drugim licima radno angažovanim po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima.

Drugostepeni sud je odbio žalbu tuženog i potvrdio prvostepenu presudu u pogledu odluke u glavnoj stvari. Po nalaženju tog suda, sve činjenice u ovom sporu su pravilno i u potpunosti utvrđene, i na tako utvrđeno činjenično stanje nižestepeni sud je pravilno primenio materijalno pravo i za odluku o tužbenom zahtevu dao valjane razloge. Žalbene navode o pogrešnoj primeni materijalnog prava, posebno odredbi Zakona o budžetskom sistemu, drugostepeni sud je ocenio kao neosnovane sa obrazloženjem da je tuženi imao mogućnost za prijem tužioca u radni odnos jer mu je više puta davana saglasnost za novo zapošljavanje i dodatno radno angažovanje, a nije sporna činjenica da je sa drugim licima, takođe radno angažovanim po ugovorima o privremenim i povremenim poslovima, zasnovao radni odnos.

Po oceni Vrhovnog suda, osnovani su navodi revidenta da su nižestepeni sudovi u ovom sporu pogrešno primenili materijalno pravo.

Odredbom člana 32. stav 1. Zakona o radu propisano je da se ugovor o radu zaključuje pre stupanja zaposlenog na rad, u pisanom obliku. Prema stavu 2. te odredbe, ako poslodavac sa zaposlenim ne zaključi ugovor o radu u skladu sa stavom 1. tog člana, smatra se da je zaposleni zasnovao radni odnos na neodređeno vreme danom stupanja na rad.

Tuženi je javno preduzeće, koje po članu 2. stav 1. tačka 5) Zakona o budžetskom sistemu ( „Službeni glasnik Republike Srbije“, broj 54/09 sa kasnijim izmenama i dopunama ), spada u korisnike javnih sredstava, zbog čega se u odnosu na njega primenjuju i odredbe tog zakona. Zakonom o izmenama i dopunama tog zakona („Službeni glasnik Republike Srbije“, broj 108/13) u članu 27e. dodat je stav 34. kojim je propisano da korisnici javnih sredstava ne mogu zasnivati radni odnos sa novim licima radi popunjavanja slobodnih, odnosno upražnjenih radnih mesta do 31.12.2015. godine, izuzev uz saglasnost tela Vlade, na predlog nadležnog ministarstva, odnosno drugog nadležnog organa, uz prethodno pribavljeno mišljenje ministarstva. Odredba člana 27e. stav 34. navedenog zakona novelirana je više puta tako da je zabrana korisnika javnih sredstava da zasnivaju radni odnos sa novim licima radi popunjavanja slobodnih, odnosno upražnjenih radnih mesta postojala sve do 31.12.2020. godine.

Odredbom člana 105. Zakona o budžetskom sistemu, propisano je da ako su odredbe drugih zakona, odnosno propisa u suprotnosti sa tim zakonom, primenjuju se odredbe tog zakona. Iz navedene odredbe proizlazi da se odredbe Zakona o budžetskom sistemu, kojima je propisana zabrana zasnivanja radnog odnosa sa novim licima radi popunjavanja slobodnih odnosno upražnjenih radnih mesta kod korisnika javnih sredstava, u odnosu na odredbe Zakona o radu nalaze u odnosu posebnog prema opštem zakonu i da se zato primenjuje pravilo da odredbe posebnog zakona derogiraju odredbe opšteg zakona.

Sledstveno izloženom, u vreme kada je započelo radno angažovanje tužioca po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima od 05.08.2014. godine odredbe posebnog Zakona o budžetskom sistemu zabranjivale su tuženom da zasnuje radni odnos sa novim licima radi popunjavanja slobodnih, odnosno upražnjenih radnih mesta, zbog čega je isključena mogućnost primene i odredbe člana 32. stav 2. Zakona o radu, o pravnoj fikciji zasnivanja radnog odnosa na neodređeno vreme u slučaju kada između zaposlenog i poslodavca nije zaključen pisani ugovor o radu pre stupanja zaposlenog na rad. Zbog toga je pogrešan i zaključak nižestepenih sudova da su osporeni ugovori o privremenim i povremenim poslovima simulovani (prividni) ugovori, koji nemaju dejstvo među ugovornim stranama (član 66. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima), ali da prikrivaju Ugovor o radu koji važi jer su ispunjeni uslovi za njegovu pravnu valjanost (član 66. stav 2. Zakona o obligacionim odnosima), zato što bi i ugovor o radu bio ništav – zaključen suprotno prinudnim propisima o zabrani zapošljavanja kod korisnika javnih sredstava, propisanoj posebnim Zakonom o budžetskom sistemu.

Nije prihvatljivo ni stanovište nižestepenih sudova da je tuženi, zaključenjem ugovora o privremenim i povremenim poslovima zloupotrebio pravni institut privremenih i povremenih poslova iz člana 197. Zakona o radu, sa namerom da izbegne zasnivanje radnog odnosa sa tužiocem. Potreba tuženog za radnom snagom i zabrana novog zapošljavanja nametnula je potrebu da se problem nedostatka zaposlenih rešava kroz rad van radnog odnosa, u skladu sa navedenom zakonskom odredbom.

Postojanje izuzetka od zabrane novog zapošljavanja, predviđeno članom 27e. stavovima 35. – 37. Zakona o budžetskom sistemu, po shvatanju revizijskog suda ne utiče na drugačiju odluku o izjavljenoj reviziji. Prema tim odredbama, izuzetno od stava 34. tog člana, radni odnos sa novim licima mogao se zasnovati uz saglasnost tela Vlade, na predlog nadležnog ministarstva, odnosno drugog nadležnog organa, uz prethodno pribavljeno mišljenje ministarstva; ukupan broj zaposlenih na određeno vreme zbog povećanog obima posla, lica angažovanih po ugovoru o delu, ugovoru o privremenim i povremenim poslovima, preko omladinske i studentske zadruge, i lica angažovanih po drugim osnovima kod korisnika javnih sredstava ne može biti veći od 10% ukupnog broja zaposlenih; izuzetno od stava 36. tog člana, broj zaposlenih na određeno vreme zbog povećanog obima posla, lica angažovanih po ugovoru o delu, ugovora o privremenim i povremenim poslovima, preko omladinske i studentske zadruge i lica angažovanih po drugim osnovima kod korisnika javnih sredstava, može biti veći od 10% ukupnog broja zaposlenih, uz saglasnost tela Vlade na predlog nadležnog ministarstva, odnosno drugog nadležnog organa, uz prethodno pribavljeno mišljenje ministarstva.

U konkretnom slučaju, nema dokaza da je tuženom, na osnovu člana 27e. stav 35. – 37. Zakona o budžetskom sistemu i člana 3. stav 1. Uredbe o postupku za pribavljanje saglasnosti za novo zapošljavanje i dodatno radno angažovanje kod korisnika javnih sredstava („Službeni glasnik Republike Srbije“, broj 113/13 sa kasnijim izmenama i dopunama) data saglasnost za zapošljavanje novih lica radi popunjavanja upražnjenih i slobodnih radnih mesta u 2014. godini. Zaključcima Komisije za davanje saglasnosti za novo zapošljavanje i dodatno radno angažovanje, donetim u narednim godinama, tuženom je data saglasnost da ima ukupan broj zaposlenih na određeno vreme zbog povećanog obima posla, lica angažovanih po osnovu ugovoru o delu, ugovora o privremenim i povremenim poslovima, preko omladinske i studentske zadruge i po drugim osnovima veći od 10% ukupnog broja zaposlenih na neodređeno vreme. Date saglasnosti omogućavaju tuženom da zaposli nova lica (na određeno vreme, zbog povećanog obima posla) uz uslov da raspolaže potrebnim sredstvima, ali ga ne obavezuju da baš sa tužiocem zasnuje radni odnos, jer je tuženi poslodavac slobodan u izboru sa kojim licem po tom osnovu će zasnovati radni odnos.

Tužilac se u odgovoru na reviziju neosnovano poziva na odredbu člana 27k. Zakona o budžetskom sistemu, unetu novelama tog zakona objavljenim u „Službenom glasniku Republike Srbije“, broj 149/20. Označena odredba primenjuje se od 01.01.2021. godine i reguliše ograničenje zapošljavanja kod korisnika javnih sredstava, i nema retroaktivno dejstvo. Po shvatanju revizijskog suda, označena odredba ne može se primeniti u ovom sporu, u kojem tužilac traži utvrđenje da je zasnovao radni odnos na neodređeno vreme od 28.07.2014. godine, danom stupanja na rad kod tuženog. U parničnom postupku sud odlučuje u granicama zahteva koji su postavljeni u postupku (član 3. stav 1. ZPP), a u vreme kada je tužbenim zahtevom traženo utvrđenje da je radni odnos zasnovan važila je zabrana zapošljavanja propisana članom 27e. stav 34. Zakona o budžetskom sistemu, dok se odredba o ograničenju zapošljavanja iz člana 27k. tog zakona ne može retroaktivno primeniti.

Iz navedenih razloga, po stanovištu revizijskog suda, nisu osnovani tužbeni zahtevi kojima je tužilac tražio utvrđenje ništavosti označenih ugovora o privremenim i povremenim poslovima i utvrđenje da je stupanjem na rad zasnovao radni odnos bez zaključenog ugovora o radu, a posledično ni zahtevi za utvrđenje da mu je radni odnos nezakonito prestao i za vraćanje na rad. Zbog toga je, na osnovu člana 416. stav 1. ZPP, odlučeno kao u prvom stavu izreke.

Tuženi je uspeo u postupku po reviziji, pa mu, na osnovu člana 153. i člana 154. stav 1. ZPP, pripadaju u reviziji opredeljeni troškovi tog postupka na ime angažovanja punomoćnika za sastav revizije u iznosu od 49.500,00 dinara, odmereni primenom važeće Advokatske tarife („Službeni glasnik RS“, broj 43/23), dok mu nije dosuđena naknada troškova na ime sudske takse u postupku po reviziji, jer zahtev za naknadu tih troškova nije opredeljen u skladu sa odredbom člana 163. stav 2. ZPP. O zahtevu tuženog za naknadu troškova celokupnog postupka revizijski sud nije odlučivao, budući da je drugostepenom presudom ukinuta odluka o troškovima postupka sadržana u prvostepenoj presudi i predmet u tom delu vraćen prvostepenom sudu na ponovni postupak.

S obzirom na uspeh tužioca u revizijskom postupku, Vrhovni sud je na osnovu čl. 153. i 154. stav 2. ZPP odlučio kao u stavu trećem izreke.

Predsednik veća – sudija

Jelena Ivanović,s.r.

Za tačnost otpravka

Zamenik upravitelja pisarnice

Milanka Ranković