Rev 31170/2023 3.19.1.25.1.4; 3.19.2.2.5.2

Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Rev 31170/2023
20.03.2025. godina
Beograd

Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Tatjane Miljuš predsednika veća, Jasmine Stamenković, Vladislave Milićević, Mirjane Andrijašević i Ivane Rađenović, članova veća, u vanparničnom predmetu predlagača AA iz ..., čiji je punomoćnik Ivan Radenković, advokat u ..., protiv protivnika predlagača JP „Putevi Srbije“ Beograd, čiji je punomoćnik Zoran Ilić, advokat u ..., radi određivanja naknade za eksproprisanu nepokretnost, odlučujući o reviziji predlagača izjavljenoj protiv rešenja Višeg suda u Prokuplju Gž 409/23 od 14.09.2023. godine, u sednici održanoj 20.03.2025. godine, doneo je

R E Š E NJ E

DOZVOLJAVA SE odlučivanje o posebnoj reviziji predlagača, izjavljenoj protiv rešenja Višeg suda u Prokuplju Gž 409/23 od 14.09.2023. godine.

USVAJA SE revizija, UKIDAJU SE rešenje Višeg suda u Prokuplju Gž 409/23 od 14.09.2023. godine i rešenje Osnovnog suda u Kuršumliji 1R1 108/2021 od 15.12.2022. godine i predmet se vraća prvostepenom sudu na ponovno suđenje.

O b r a z l o ž e nj e

Rešenjem Osnovnog suda u Kuršumliji 1.R1. 108/2021 od 15.12.2022. godine, u prvom stavu izreke izreke, određena je novčana naknada za eksproprisane nepokretnosti po rešenju SO Kuršumlija-Odeljenje za privredu i lokalni ekonomski razvoj broj 01-465-68 od 06.05.2021. godine ranijem sopstveniku AA iz ..., koji je po listu nepokretnosti broj ... KO ... nosilac prava svojine u obimu udela 1/1, i to za kat. parcelu br. .../... KO ..., površine 10a 26m2, njiva 3. klase, upisane u listu nepokretnosti broj ... KO ... po ceni od 360 dinara po metru kvadratnom, što ukupno iznosi 380.160,00 dinara, za kat. parcelu br. .../... KO ..., površine 4a 34m2 njiva 2. klase, i livada 2. klase površine 5a 12m2, ukupne površine 9a 46m2, upisane u listu nepokretnosti broj ... KO ... po ceni od 380 dinara po metru kvadratnom, što ukupno iznosi 359.480,00 dinara, za kat. parcelu br. .../... KO ...., površine 37a 73m2, njiva 3. klase, upisane u listu nepokretnosti broj ... KO ... po ceni od 350 dinara po metru kvadratnom, što ukupno iznosi 1.320.550,00 dinara; u stavu drugom izreke obavezan je protivnik predlagača JP „Putevi Srbije“ Beograd da predlagaču naknadi za izuzete nepokretnosti iz prethodnog stava iznos od 380.160,00 dinara, iznos od 359.480,00 dinara i iznos od 1.320.550,00 dinara, ukupno 2.060.190,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 15.12.2022. godine kao dana presuđenja do isplate; u trećem stavu izreke određena je novčana naknada za zasade šljiva na katastarskoj parceli broj .../... KO ... u iznosu od 202.400,00 dinara; u četvrtom stavu izreke obavezan je protivnik predlagača da predlagaču isplati na ime tržišne vrednosti zasada šljiva novčani iznos od 202.400,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom počev od 15.12.2022. godine, kao dana presuđenja do konačne isplate; u petom stavu izreke obavezan je protivnik predlagača da predlagaču naknadi troškove postupka u iznosu od 114.500,00 dinara.

Rešenjem Višeg suda u Prokuplju Gž 409/23 od 14.09.2023.godine, odbijena je kao neosnovana žalba predlagača i potvrđeno je rešenje Osnovnog suda u Kuršumliji 1P1 108/2021 od 15.12.2022. godine.

Protiv pravnosnažnog rešenja donetog u drugom stepenu, predlagač je izjavio blagovremenu posebnu reviziju, pozivom na odredbe člana 404. Zakona o parničnom postupku u vezi člana 27. Zakona o vanparničnom postupku, radi razmatranja pravnih pitanja od opšteg interesa i pravnih pitanja u interesu ravnopravnosti građana, kao i radi ujednačavanja sudske prakse, zbog pogrešne primene materijalnog prava.

Odredbom člana 404. stav 1. Zakona o parničnom postupku („Službeni glasnik RS“ br 72/2011...10/2023), propisano je da je revizija izuzetno dozvoljena zbog pogrešne primene materijalnog prava i protiv drugostepene presude koja se ne bi mogla pobijati revizijom, ako je po oceni Vrhovnog suda potrebno da se razmotre pravna pitanja od opšteg interesa ili pravna pitanja u interesu ravnopravnosti građana, radi ujednačavanja sudske prakse, kao i ako je potrebno novo tumačenje prava (posebna revizija). Na osnovu odredbe člana 420. stav 1. Zakona o parničnom postupku, stranke mogu da izjave reviziju i protiv rešenja drugostepenog suda kojim je pravnosnažno okončan postupak, a po odredbi člana 420. stav 6, istog zakona, u postupku povodom revizije protiv rešenja shodno se primenjuju odredbe ovog zakona o reviziji protiv presude. Prema odredbi člana 30. stav 2. Zakona o vanparničnom postupku(„Službeni glasnik CRS“ br 25/82…„Službeni glasnik RS“ br. 46/95…14/2022), u vanparničnom postupku shodno se primenjuju odredbe Zakona o parničnom postupku, ako ovim ili drugim zakonom nije drukčije određeno.

Vrhovni sud je ispitao razloge za posebnu reviziju koje je izneo predlagač i primenom odredaba člana 404. Zakona o parničnom postupku u vezi odredbe člana 30. stav 2. Zakona o vanparničnom postupku odlučio da dozvoli odlučivanje o reviziji predlagača kao izuzetno dozvoljenoj, radi ujednačavanja sudske prakse o pitanjima određivanja naknade za eksproprisano zemljište.

Vrhovni sud je ispitao pravnosnažno rešenje doneto u drugom stepenu u smislu odredbe člana 408. u vezi člana 420. stav 6. Zakona parničnom postupku i člana 30. stav 2. Zakona o vanparničnom postupku i utvrdio da je revizija predlagača osnovana.

Prema utvrđenom činjeničnom stanju, pravnosnažnim rešenjem SO Kuršumlija – Odeljenje za privredu i lokalni ekonomski razvoj broj 01-465-68 od 06.05.2021. godine eksproprisane su nepokretnosti čiji je isključivi vlasnik predlagač, kat. parcela broj .../..., njiva 3.klase, kat. parcela broj .../... njiva 2. klase i livada 2. klase i kat. parcela .../... njiva 3.klase, upisane u listu nepokretnosti broj ... KO ..., u korist Republike Srbije, a za potrebe protivnika predlagača kao korisnika eksproprijacije, radi izgradnje auto-puta E-80, deonica Niš-Merdare. Pred nadležnim organom predlagač i protivnik predlagača nisu postigli sporazum o naknadi za eksproprisano zemljište, te je predlagač predlogom od 04.08.2021. godine pokrenuo ovaj vanparnični postupak radi utvrđivanja visine naknade za eksproprisane nepokretnosti. U postupku je prvostepeni sud pribavio od poreske uprave Opštine Kuršumlija procenu tržišne vrednosti nepokretnosti predlagača obuhvaćene rešenjem o eksproprijaciji, i odredio veštačenje veštaka poljoprivredne struke radi procene tržišne vrednosti eksproprisanih nepokretnosti kao poljoprivrednog zemljišta, i vrednosti zasada šljiva na jednoj od parcela, čiji nalaz i mišljenje je prihvatio i na osnovu njega utvrdio naknadu u visini kao u izreci pobijanog rešenja. Za ocenu statusa zemljišta prvostepeni sud je smatrao odlučnom činjenicu kakvo je zemljište bilo u vreme eksproprijacije, prema karakteru kako je određen pravnosnažnim rešenjem o eksproprijaciji, a ne za koje namene je eksproprisano. Drugostepeni sud je prihvatio zaključak prvostepenog suda da su na dan eksproprijacije predmetne katastarske parcele predlagača predstavljale poljoprivredno zemljište, i da je pravilno procenjena tržišna vrednost parcela kao poljoprivrednog zemljišta, pozivom na odredbe člana 42. Zakona o eksproprijaciji, pored procene organa nadležnog za utvrđivanje poreza na prenos apsolutnih prava na nepokretnostima i veštačenjem veštaka poljoprivredne struke, kao potrebnim i opravdanim dokazom u konkretnom slučaju.

Po oceni Vrhovnog suda, za sada se ne može prihvatiti da su nižestepeni sudovi pravilno primenili materijalno pravo.

Odredbom člana 41. stav 2. Zakona o eksproprijaciji („Službeni glasnik RS“ br. 53/95 ... 106/16), propisano je da se visina naknada u novcu za eksproprisane nepokretnosti određuje po tržišnoj ceni, prema okolnostima u momentu zaključenja sporazuma o visini naknade, a ako sporazum nije postignut, prema okolnostima u momentu donošenja prvostepene odluke o naknadi. Na osnovu odredbe člana 42. istog Zakona, naknada za eksproprisano poljoprivredno zemljište i građevinsko zemljište, određuje se u novcu, prema tržišnoj ceni takvog zemljišta, ako zakonom nije drugačije propisano (stav 1.). Procenu tržišne cene iz stava 1. ovog člana vrši organ nadležan za utvrđivanje poreza na prenos apsolutnih prava na nepokretnostima (stav 2.) Prema članu 45. istog zakona, naknada za pojedina stabla voćaka koje se nalaze na eksproprisanom zemljištu određuje se kao i za eksproprisani voćnjak, polazeći od određenog obeštećenja za zemljište prema članu 42. istog zakona.

Na osnovu odredbe člana 88. stav 1. Zakona o planiranju i izgradnji (''Službeni glasnik RS'', br. 72/09 ... 9/20), kada se planskim dokumentom promeni namena poljoprivrednog i šumskog u građevinsko zemljište, organ nadležan za donošenje planskog akta je dužan da u roku od 15 dana od stupanja na snagu tog dokumenta, organu nadležnom za poslove državnog premera i katastra dostavi planski dokument koji sadrži popis katastarskih parcela kojima je promenjena namena ili opis granice planskog dokumenta, sa popisom katastarskih parcela i odgovarajućim grafičkim prikazom. Organ nadležan za poslove državnog premera i katastra rešenjem provodi nastalu promenu (stav 2.). Poljoprivredno zemljište kojem je planskim dokumentom promenjena namena u građevinsko, do privođenja nameni može se koristiti za poljoprivrednu proizvodnju (stav 3.)

Od dana stupanja na snagu planskog dokumenta kojim je izvršena promena namene poljoprivrednog i šumskog zemljišta u građevinsko zemljište, vlasnik takvog zemljišta ostvaruje sva prava vlasnika na građevinskom zemljištu, u skladu sa ovim zakonom (stav 9.).

U konkretnom slučaju, za predmetne katastarske parcele utvrđeno je da su eksproprisane u korist Republike Srbije, za potrebe protivnika predlagača kao korisnika eksproprijacije, a radi izgradnje auto-puta E 80. Međutim, nije utvrđeno da li je prostornim planom za potrebe izgradnje linijskog infrastrukturnog objekta auto- puta E 80 kojim je promenjena namena predmetnih parcela iz poljoprivrednog u građevinsko zemljište, u kom slučaju vlasnik parcela, predlagač, ostvaruje sva prava vlasnika na građevinskom zemljištu na osnovu odredbe člana 88. stav 9. Zakona o planiranju i izgradnji koji je bio na snazi u vreme pravnosnažnog rešenja o eksproprijaciji, što znači da bi revidentu naknada za eksproprisano zemljište pripadala u visini tržišne vrednosti građevinskog, a ne poljoprivrednog zemljišta, kako su sudovi odlučili pobijanom pravnosnažnom odlukom.

Prema odredbama Zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji ( „Službeni glasnik RS“ br 62/2023), člana 26, izuzetno od odredbe stava 9. člana 88. Zakona o planiranju i izgradnji, u slučaju da bude pokrenut postupak eksproprijacije zemljišta kome je promenjena namena, za potrebe izgradnje linijskog infrastrukturnog objekta za koji je utvrđeno da je od posebnog značaja za Republiku Srbiju, naknada za eksproprijaciju određuje se kao za poljoprivredno zemljište, odnosno šumu i šumsko zemljište, s obzirom na to da se isto koristi i smatra poljoprivrednim, odnosno šumskim zemljištem sve do podnošenja zahteva za izdavanje građevinske dozvole, u cilju privođenja zemljišta nameni. Citirana odredba je bez uticaja na odlučivanje u ovom postupku u pogledu prirode i vrednosti eksproprisanog zemljišta. Navedena izmena Zakona o planiranju i izgradnji nema retroaktivnu primenu, već se primenjuje na postupke koji budu pokrenuti (nakon što stupi na pravnu snagu), što konkretno nije slučaj.

Prema napred obrazloženom, neophodno je da se činjenično stanje upotpuni utvrđenjem da li je u vreme eksproprijacije predmetnih nepokretnosti Prostornim planom područja posebne namene infrastrukturnog koridora auto-puta E 80, deonica Niš-Merdare, promenjena namena predmetnih katastarskih parcela iz poljoprivrednog u građevinsko zemljište, čime bi predlagač, kao vlasnik takvog zemljišta od tada ostvarivao sva prava vlasnika na građevinskom zemljištu, što bi dalje iziskivalo potrebu da sud utvrdi tržišnu vrednost predmetnih parcela kao građevinskog zemljišta, i polazeći od nje i vrednost voćaka, na pogodan način u smislu odredbe člana 42. i 45. Zakona o eksproprijaciji, što je u sprovedenom postupku izostalo, i na osnovu toga donese novu i na zakonu zasnovanu odluku.

Iz izloženih razloga, Vrhovni sud je doneo odluku primenom odredaba člana 416. stav 2. i člana 165. stav 3. Zakona o parničnom postupku u vezi člana 30. stav 1. Zakona o vanparničnom postupku.

Predsednik veća – sudija

Tatjana Miljuš, s.r.

Za tačnost otpravka

Zamenik upravitelja pisarnice

Milanka Ranković