
Republika Srbija
VRHOVNI SUD
Us 8/2023
01.06.2023. godina
Beograd
Vrhovni sud, u veću sastavljenom od sudija: Gordane Džakula, predsednika veća, Zvezdane Lutovac i Branka Stanića, članova veća, sa savetnikom Gordanom Vojnović, kao zapisničarem, rešavajući sukob nadležnosti između Upravnog suda i Višeg suda u Somboru, u sporu po tužbi tužioca AA iz ..., protiv tužene Skupštine opštine Srbobran, radi poništaja rešenja tužene broj ... od ....2019. godine, u pravnoj stvari imenovanja vršioca dužnosti direktora javnog komunalnog preduzeća, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 01.06.2023. godine, doneo je
R E Š E NJ E
Za postupanje u ovoj pravnoj stvari stvarno i mesno je NADLEŽAN Viši sud u Somboru.
O b r a z l o ž e nj e
Upravni sud je Vrhovnom sudu podneo zahtev za rešavanje sukoba nadležnosti sa Višim sudom u Somboru, koji se rešenjem P1 40/19 od 05.07.2019. godine, oglasio stvarno nenadležnim za postupanje po tužbi tužioca AA iz ... protiv tužene Skupštine opštine Srbobran, radi poništaja rešenja o imenovanju vršioca dužnosti direktora Javnog komunalnog preduzeća „...“ Srbobran, broj ... od ...2019. godine i određeno da se po pravnosnažnosti rešenja spisi predmeta dostave Upravnom sudu kao stvarno i mesno nadležnom za dalje postupanje.
Rešavajući nastali sukob nadležnosti na osnovu odredbe člana 32. stav 2. Zakona o uređenju sudova („Službeni glasnik RS“, broj 10/23), Vrhovni sud nalazi da je za postupanje po tužbi u ovoj pravnoj stvari nadležan Viši sud u Somboru.
Odredbom člana 31. stav 1. Zakona o uređenju sudova propisano je da Upravni sud sudi u upravnom sporu.
Prema odredbi člana 25. stav 1. tačka 8) Zakona o uređenju sudova viši sud sudi u prvom stepenu, u sporu povodom izbora i razrešenja organa pravnog lica ako nije nadležan drugi sud.
Odredbama člana 3. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik RS“ broj 111/09), propisano je da u upravnom sporu sud odlučuje o zakonitosti konačnih upravnih akata, osim onih u pogledu kojih je predviđena drugačija sudska zaštita (stav 1); u upravnom sporu sud odlučuje i o zakonitosti konačnih pojedinačnih akata kojima se rešava o pravu, obavezi ili na zakonu zasnovanom interesu, u pogledu kojih u određenom slučaju zakonom nije predviđena drugačija sudska zaštita (stav 2); sud u upravnom sporu odlučuje i o zakonitosti drugih konačnih pojedinačnih akata kada je to zakonom predviđeno (stav 3). Odredbom člana 4. istog zakona propisano je da upravni akt, u smislu ovog zakona, jeste pojedinačni pravni akt kojim nadležni organ, neposrednom primenom propisa, rešava o određenom pravu ili obavezi fizičkog ili pravnog lica, odnosno druge stranke u upravnoj stvari. Odredbom člana 5. Zakona o upravnim sporovima propisano je da upravna stvar, u smislu ovog zakona, jeste pojedinačna nesporna situacija od javnog interesa u kojoj neposredno iz pravnih propisa proizilazi potreba da se buduće ponašanje stranke autoritativno pravno odredi.
Odredbama Zakona o javnim preduzećima („Službeni glasnik RS“, br. 15/16 i 88/19) propisano je: da je javno preduzeće preduzeće koje obavlja delatnost od opšteg interesa, a koje osniva Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave (član 3. stav 1); da ako javno preduzeće osniva jedinica lokalne samouprave, akt o osnivanju javnog preduzeća donosi skupština jedinice lokalne samouprave, koja vrši prava osnivača (član 5. stav 3); da su organi javnog preduzeća nadzorni odbor i direktor (član 15); da se vršilac dužnosti direktora može imenovati do imenovanja direktora javnog preduzeća po sprovedenom javnom konkursu (član 52. stav 1); da vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora javnog preduzeća iz člana 25. ovog zakona (član 52. stav 4); da vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor javnog preduzeća (član 52. stav 5); da direktora javnog preduzeća čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave imenuje organ određen statutom jedinice lokalne samouprave, na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa (član 24. stav 3); da protiv rešenja o razrešenju direktora javnih preduzeća žalba nije dopuštena, ali se može voditi upravni spor (član 48. stav 6).
Iz citiranih odredaba zakona proizlazi da osnivač javnog preduzeća koji osniva jedinica lokalne samouprave akt o imenovanju direktora javnog preduzeća, kao i akt o imenovanju vršioca dužnosti direktora javnog preduzeća donosi u vršenju osnivačkih prava, a ne u vršenju javne vlasti, odnosno javnih ovlašćenja. Sledom navedenog, akt o imenovanju vršioca dužnosti direktora javnog preduzeća čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave je akt poslovanja, a ne upravni akt donet u upravnoj stvari u smislu čl. 3, 4. i 5. Zakona o upravnim sporovima.
Imajući u vidu sve navedeno, da je osnivač Javnog komunalnog preduzeća „...“ Srbobran Opština Srbobran, Vrhovni sud nalazi da je osporen akt o imenovanju vršioca dužnosti direktora Javnog komunalnog preduzeća „...“ Srbobran akt poslovanja, a ne upravni akt i da je saglasno citiranim propisima, za odlučivanje u ovoj pravnoj stvari, stvarno nadležan viši sud i to na osnovu odredbe člana 4. stav 1. tačka 20) Zakona o sedištima i područjima sudova i javnih tužilaštava („Službeni glasnik RS“, broj 101/13), Viši sud u Somboru.
Sa iznetih razloga, Vrhovni sud je na osnovu odredbe člana 32. stav 2. Zakona o uređenju sudova, rešio kao u dispozitivu ovog rešenja.
REŠENO U VRHOVNOM SUDU
dana 01.06.2023. godine, Us 8/2023
Zapisničar, Predsednik veća – sudija,
Gordana Vojnović,s.r. Gordana Džakula,s.r.
Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Marina Antonić